Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14144 |
De Hoop |
Friese tjalk |
Staal |
in 1909 |
Zwolsman |
Makkum |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
binnenwateren, rivieren |
schelpen, zand, graan, aardappelen |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is als de Mercurius in opdracht van schipper Prins uit Makkum gebouwd. Begin januari 1909 glijdt het van de werf, waarna het in Lemmer gemeten wordt onder nummer S876N. Het schip werd gebruikt om ladingen als tarwe, gerst, vlas, bonen, aardappelen, kool, schelpen en zand te vervoeren.
In 1938 wordt het schip verkocht aan schipper Servaas te Terneuzen, die het schip De Hoop noemt. Hij haalt de mast, giek en de zwaarden eraf en koopt voor 700 guldens een 2e hands 2m1 Kromhout-motor. Nu is deze motor te bewonderen in de museumhaven van Gouda.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden schipper en zoon door Franse soldaten van boord gestuurd. Deze brengen het schip tot zinken. Hierdoor is het voor de Duitse bezetters verborgen gebleven. Nadat Nederland is gecapituleerd, gaan schipper en zoon op zoek naar hun schip en vinden het doordat de klik (sierstuk op de bovenzijde van het roer) net iets boven het wateroppervlak uitkomt. Het schip heeft dan 3 weken onder water gelegen. De Hoop wordt gelicht en ze varen met een vracht aardappelen voor Utrecht terug naar Nederland. Op de terugweg vanuit Utrecht worden ze bij Dordrecht tegengehouden. Alle scheepvaart is inmiddels verboden. De Hoop ligt aan een strekdam bij Puttershoek. In februari 1945 komen twee Duitse soldaten aan boord om het schip te vorderen, dit hebben de soldaten niet overleeft.
Sinds 1986 is het schip in particuliere handen en weer in zeilende staat terug gebracht en geschikt gemaakt voor bewoning. |
|
Illustraties: |
|
Friese Tjalk Mercurius, met lading schelpen bij de kalkovens in Makkum Foto ca. 1910; Archief Weekblad Schuttevaer Gemaakt op/in: 1910
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Friese Tjalk De Hoop weer onder zeil Gemaakt op/in: Mei 2012
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Oud eigenaar Joos Servaas Gemaakt op/in: Rond de oorlog
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Oud-knecht Maarten Servaas Gemaakt op/in: Rond de oorlog
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://tjalkdehoop.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Op de hele website |
Homepage van het schip |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 45 cm |
4 m 26 cm |
0 m 60 cm |
– |
64,000 ton |
15 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “117 B Sneek 1941” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
117 B Sneek 1941 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
De Hoop |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “628 Sneek 1909” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
628 Sneek 1909 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Mercurius |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
575 |
– |
1959 |
Gereviseerd |
1995 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2M1 |
– |
– |
Overig |
1938 |
1995 |
|