Ebenhaezer

Details over het schip Ebenhaezer, BHS nummer 14184


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14184 Ebenhaezer dektjalk in 1893 Martenshoek
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
oostelijk Nederland Twenthe
Korte geschiedenis van dit schip
Deze dektjalk is nog gebouwd in ijzer. Een dektjalk is een tjalk zonder roef of paviljoen. Op het achterdek staat een halfronde koekoek die toegang geeft tot de woning onder het achterdek.
Oorspronkelijk had het schip zijn huidige naam, Ebenhaezer. Uit een scheepsmeting uit 1906 weten we dat het schip toen van wed. S Schillern uit Groningen was. Waarschijnlijk is Schillern de eerste eigenaar geweest.
Op 31 mrt 1910 is Sjoerd Annes Epema uit Leeuwarden zetschipper op het schip geworden.
In 1934 gaat het schip over naar Riekelt Berend Janszoon uit Lemelerveld en krijgt de naam Henrieta.
Op 8 juni 1942 (meetnr.G6463N) wordt het schip weer gemeten, nu in Winschoten. F.Zoutman uit Deventer is dan de eigenaar van het schip dat nu Wiethijjo heet.
In 1953 komt er op de den een houten opbouw. Het schip wordt dan ook als woonschip gemeten (nr G8372N) met als naam Adriana en als eigenaar Johs Jansen. Het schip komt aan de Hunneperkade in Deventer te liggen, waar het ruim vijftig jaar blijft tot 2006. Dan moet het casco plaatsmaken voor een betonnen ark.
Een jaar later wordt het schip door de huidige eigenaar gekocht om het weer in originele staat terug te brengen.
Het casco is nog opvallend gaaf. Er komen weer luiken op de den en ook de mast en zwaarden komen terug. Ook wordt er na 114 jaar de eerste motor ingebouwd.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Dektjalk Ebenhaezer
Gemaakt op/in: 2008
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De dektjalk EBENHAEZER bij de reunie 2012 van de LVBHB in Hasselt
Gemaakt op/in: 27 juli 2012, 11:29:43
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ebenhaezer_%28ship,_1893%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikel Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
21 m 15 cm 4 m 80 cm 0 m 80 cm 1 m 60 cm 81,000 ton 17 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “163 B Leeuw 1934”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
163 B Leeuw 1934 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 615 Nieuw
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 615
Verhalen over dit schip:
van woonboot tot dektjalk
maart 2007 na een operatie moest ik rusten en zat wat te kijken op marktplaats waar ik een advertentie tegen kwam. te koop groninger dektjalk .mijn interesse was gewekt ,maar even bellen .ga maar kijken hij ligt in een haven van een beton fabriek de poort is open .kijken goed kasco goede holte niet te lang je fantasie slaat op hol .dan komen de problemen ligplaats geen motor en schroefas maar het zit in je kop ,dus doorzetten een plek bij iemand die de motor inbouwt en waar de opbouw er kan worden afgesloopt het eerste ijzer werk kan worden gedaan waar overigens veel thuis werd geprefabt.en binnen een half jaar lijkt het al op een dektjalk in september monumentendag een helmstok gemaakt op de kade er was al een nieuw roer aan gekomen de den die af was gesneden weer verhoogt een mastdek en koker schilderwerk enz.in mijn ogen was het al bijna klaar.maar de heren van de commissie van de haven in almelo waar ik een ligplaats zou krijgen vonden het net nog niet goed teleurstelling maar drie maanden later is er groen licht,met nog weer een hobbel er staat geen mast op ,had ik bij het eerste gesprek met de heren tussen neus en lippen door gezegd.ik was welkom maar had een half jaar de tijd om er een mast op te zetten dit is met hangen en wurgen gelukt.eindelijk wat rust voor verdere afwerking en varen .nu na bijna vijf jaar is het ruim ingetimmerd de zwaarden hangen er aan alles zit goed in de verf en ik krijg veel goede reacties op mijn schip
Bijzonderheden
dek is langeruitplaat houten afdek klossen op voor en achtersteven gegoten bolders houten kluisborden op een ijzeren ondergrond