Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14189 |
ijtunnel I |
Overzetveer |
Staal |
in 1938 |
Seijmonsbergen Concordia |
Amsterdam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Amsterdam heen en weer over het IJ |
het vervoeren van 79 personen |
Het Groene Hart en Haarlemmermeer |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Rederij Boekel was in 1938 de opdrachtgever voor het schip. Het kwam in bedrijf als voetveer van de Haarlemmerpoort naar het Mosplein/Distelweg te Amsterdam tot 1957 . Daarna is de rederij Boekel gekocht door rederij Kooij. Opgelegd in het Damrak tot 1967.
Gebruikt als veer in 1959 bij de tweede verbreding van de Prins Bernardbrug te Zaandam.
In 1967 is het verkocht aan een privépersoon. Wij hebben ons schip onder de sloophamer weggehaald in 1994 in Amsterdam. En na twaalf jaar werken er een pleziervaartschip van gemaakt.
Ondertussen hebben we de originele tekening gekregen. Helaas ontbreekt er een stukje geschiedenis van 1967 tot 1994. |
|
Illustraties: |
|
IJtunnel I Gemaakt op/in: 2000
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.theobakker.net/pdf/boekel.pdf
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
16 m 00 cm |
4 m 11 cm |
1 m 15 cm |
1 m 15 cm |
25,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MAN |
DO826GF |
08862005442361 |
1988 |
Gereviseerd |
2000 |
– |
|