Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14256 |
Anna |
Motorsleepboot |
staal geklonken |
in 1927 |
werf Mittendorff |
Dedemsvaart |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Heeft waarschijnlijk door het hele land gevaren en is ook nog in 1940 door de Duitsers gevorderd en naar Kiel gebracht. Pas in 1951 kwam het schip weer terug. |
sleepboot |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip is in 1927 gebouwd bij werf Mittendorp te Dedemsvaart. Het is een stalen motorsleepboot met een voor- en achterkajuit, een stuurhut, een motorkamer, een achterpiektank, één mast en één dek. De voorstuwing was een vier cylinder ruwolie (diesel) motor merk M.W.M. Patent Benz No. 177129 vermogen 80 E.P.K.
Wie de sleepboot heeft laten bouwen is nog onbekend. Het schip is pas in 1940 geregistreerd als Fiat met het brandmerk 697B Zwolle en het ijkmerk G 5607 N door de heer Gerrit Bruins Slot te Amsterdam die sinds 1939 eigenaar was. Eind 1940 werd de boot door de Duitsers in beslag genomen en was in gebruik bij de Duitse Hafenkommandatur te Rotterdam.
Eind 1944 werd de boot naar Kiel gevaren en pas in 1951 kreeg Bruins Slot hem weer terug. In 1957 is de Fiat verkocht aan Derk Koens te Apeldoorn, vervolgens aan Gerrit Raukema te Zwolle en in 1961 aan Atze Cornelis de Vries te Ermelo en aan Harm Stuurman te Groningen. De naam wordt Mascotte. In 1962 wordt Jan Talens, sleepbootkapitein te Groningen, eigenaar. In 1974 wordt Mascotte gekocht door Peter Launspach en Gusta Zuiderduin te Utrecht. Zij gaan erop wonen en maken een reis naar Zuid Frankrijk. In 1979 wordt Mascotte aan broer Hillary Launspach verkocht en wordt de naam Trukker. In 1983 koopt Leon Kempe de sleepboot en in 1984 wordt de naam weer Mascotte. In 1991 wordt René Veenhuizen eigenaar en geeft haar de naam Anna. In 2005 heb ik het schip gekocht. |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
14 m 65 cm |
3 m 10 cm |
1 m 15 cm |
– |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “697 B Zwolle 1940” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
697 B Zwolle 1940 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Fiat |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
M.W.M. Patent Benz |
4 cyl. ruwolie (diesel) |
No. 177129 80 EPK |
– |
Overig |
– |
1951 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Holmag |
6 cyl. type 6V18V |
No.61071 90 PK |
– |
Overig |
1951 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz 75-90 PK |
6 cyl. 4 takt vert. ruw olie |
543503/08 linkerzijvlak |
– |
Overig |
– |
1956 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz 114-120 PK |
6 cyl. 4 takt vert. ruwolie |
543503/08 Linkerzijvlak |
– |
Nieuw |
1956 |
1961 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Büssing liggend 196 PK |
6 cyl. |
3083/3c 3289/9a 118 |
– |
Overig |
1961 |
– |
|