Cornelia

Details over het schip Cornelia, BHS nummer 14263


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14263 Cornelia motorvrachtschip staal in 1903 Gebr. Boot Leiderdorp, thans Leiden
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland Tot 1919 kaas, daarna schroot Utrecht en het Gooi
Korte geschiedenis van dit schip
De Cornelia is in 1903 gebouwd als Rapide III in opdracht van de Purmerendse kaasproducent en kaashandel Gebr. Stuijt. De Gebr. Boot hebben haar op 19 september 1903 afgeleverd.
In 1919 kwam ze in handen van S.A. Vles en Zonen, een Rotterdamse metaalmaatschappij met hoofdvestiging aan de Persoonshaven. Het schip werd ingezet voor het verzamelen van schroot en andere metalen onder de naam Henri. (Vermoedelijk vernoemd naar het in 1916 geboren zoontje van een van de directeuren.) Boekhoudkundig en kadastraal was het schip in handen van de N.V. Motorboot Henri, waarvan directeuren van Vles (waaronder Nicolaas Tinbergen, neef van de Nobelprijswinnaar) directeur waren.
De joodse firma Vles werd van 1941 tot 1943 als vijandig bezit in bezet gebied door de Duitsers onder bewind gesteld.
De Henri is in de jaren '50, waarschijnlijk na een fout bij het laden of lossen, in Schiedam gezonken, gescheurd en na het lichten naar een sloper gebracht. Het schip is hersteld en aangekocht door Jo Lubbers, die het heeft voorzien van een fors bemeten laadmast om het vervolgens als een soort drijvende kraan voor de deur van Lubbers Machinefabriek in Hengelo aan de Kanaalkade af te meren. Lubbers Machinefabriek is in de jaren '90 overgenomen door DSH B.V., die het schip op dezelfde wijze heeft gebruikt. Het werkscheepje, zonder motor, heette toen DSH II.
In 2011 hebben Lianne en Peter Banda het schip gekocht om het te restaureren. Ze willen de Cornelia van buiten zo veel mogelijk het oorspronkelijke aanzien teruggeven.
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.motorschipCornelia.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Dit is de website van de Cornelia. Het vertelt het begin van het verhaal van de restauratie van dit fraaie oude vrachtscheepje. - -
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.motorschipCornelia.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
De website beschrijft (het begin van) de restauratie van dit fraaie oude vrachtscheepje. Cornelia vrachtschip motor motorvrachtschip 1903 De Cornelia behoort tot de allereerste generatie van binnenvaartschepen die zijn gebouwd als motorschip. Oorspronkelijke motorschepen uit 1903 of ouder zijn er nog maar een handvol. Op 19 september 1903 is ze door de bouwers, Gebr. Boot te Leiderdorp (zelfde werf als het LVBHB-verenigingsschip Terra Nova) overgedragen aan de opdrachtgevers, Gebr. Stuijt te Purmerend.
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 30 cm 4 m 30 cm 1 m 10 cm 1 m 55 cm 80,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Daf 615 E 1975 Overig 2012
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Rennes liggende Rennes Nieuw 1903
Bijzonderheden
De Cornelia wordt momenteel gerestaureerd en verbouwd. Vlak en kimmen zijn tot boven de waterlijn geheel vernieuwd, er staat weer een motor in en de bovenbouw wordt aangepast. Ze krijgt weer de Friese luikenkap waarmee ze is gebouwd en wordt, in verband met de eisen die herbestemming stelt, opgezadeld met een (niet oorspronkelijk) roefje en een ruimere stuurhut dan waarmee ze in 1903 is afgeleverd.