Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14272 |
Nooit Gedacht |
pakschuit |
ijzer |
in 1904 |
van Dam |
Overschie |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zuid Holland |
Pakketdienst of bodedienst |
Den Haag en het Westland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De pakschuit is in 2003 in Delft ontdekt. Onder de houten opbouw op een oude woonark in de voormalige stadsgracht kwam de romp van een oud type vrachtschip te voorschijn. Het bleek te gaan om de motorpakschuit Nooit Gedacht, die in 1904 in Overschie is gebouwd voor Willem Harmen Schram uit Schiedam. Schram, die tot 1912 het beurtveer op het Gooi (via Rotterdam, Delft en Leiden) onderhield, verkocht het schip rond 1914 aan Gerrit van der Well in Delft, mede eigenaar van de latere N.V. Vereenigde Delftsche Pakschuitdiensten Balhuizen en van der Well.
Vroeger voeren er honderden pakschuiten in Holland en Utrecht, maar de meeste daarvan zijn gesloopt. Originele pakschuiten zijn nu uiterst schaars. Een groep vrijwilligers besloot het schip te redden en te restaureren. Dankzij de inzet van deze vrijwilligers en veel sponsors en subsidiegevers is het gelukt een historisch verantwoorde restauratie uit te voeren. Het ijzerwerk is geklonken en de huidige motor -- de oorspronkelijke motor was natuurlijk verdwenen -- is ter beschikking gesteld door het Scheepvaartmuseum Amsterdam. Het is een zeer zeldzame liggende Van Rennes 18 pk petroleummotor uit hetzelfde bouwjaar als de Nooit Gedacht .
De Nooit Gedacht heeft een officiƫle erkenning als varend monument en een vergunning voor het gebruik als open rondvaartboot. Met het schip worden tochten georganiseerd naar onder meer Den Haag, Overschie en Delfshaven, vaak gecombineerd met een bezoek aan een museum of een brouwerij. De pakschuit kan ook worden gehuurd voor bijvoorbeeld bedrijfsuitjes. Zie de website: www.pakschuitnooitgedacht.nl |
|
Illustraties: |
|
De NOOIT GEDACHT bij de Vlietdagen 2012. Gemaakt op/in: 15 september 2012, 13:24:47 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Van Rennes uit 1904 aan het werk Gemaakt op/in: 2008 Copyright © Ynte Leurink.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 40 cm |
3 m 40 cm |
0 m 40 cm |
– |
– |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Van Rennes |
– |
– |
– |
Nieuw |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Van Rennes |
Petroleummotor |
– |
1904 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het is een van de weinige bewaarde pakschuiten. Het is dan ook een varend monument. Bijzonder is de nog goed werkende Rennes. Dit is een petroleum motor uit 1904. |
|