Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14275 |
Stad Lokeren |
Luxe Motor |
Staal |
in 1925 |
Wilmink& Co. Groningen |
Naar verluid net buiten stadspoort bij Molen Gideon |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Gebied van de Schelde in Belgie |
Beurtschip van Lokeren naar Antwerpen over de Durme en de Schelde |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip is gebouwd in opdracht van Schipper Vermoens uit Hamme in Belgie en genoemd naar de thuishaven van het schip.
Vermoens als Vlaamse schipper liet bewust een schip bouwen in Groningen omdat, zoals zijn dochter ons later vertelde, schepen in Groningen een streep (1 millimeter) dikker gebouwd werden.
Schipper Vermoens was de beurtschipper van Lokeren naar Antwerpen over het riviertje de de Durme een zijtak van de Schelde. De Durme is evenals de Schelde een getijde rivier.
Na het verzanden van de Durme voer hij vanaf Hamme naar Antwerpen. Uit de begintijd zijn veel foto’s en ansichtkaarten bekend dat het schip voor de wal ligt in Lokeren.
Lokeren is ook nu nog per schip bereikbaar, maar niet meer over de Durme, maar via de andere kant over de Moervaart vanaf het kanaal van Gent naar Terneuzen.
Een beurtschip vervoerde een grote variëteit aan goederen. Het schip heeft brede gangboorden wat praktisch was om tonnen in te leggen.
In 1969 is het verkocht aan een bedrijf in Antwerpen die het schip gebruikt heeft als bevoorradingsschip in de haven van Antwerpen. De naam werd daarbij gewijzigd in “Antwerp 6”. Het schip was een bekende verschijning in de haven en is op die manier gebruikt tot in de negentiger jaren. Daarna heeft het jaren in een hoekje in de haven gelegen tot het in 1997 door een Nederlandse opkoper gekocht is.
Wij hebben in 1999 het schip van hem gekocht en opnieuw de originele naam gegeven.
Het schip is nog redelijk in originele staat. De mast, inclusief mastkoker en mastdek, is in de veertiger jaren naar het voordek verplaatst en daar opnieuw geklonken. Dit was mogelijk doordat een stalen giek sterk genoeg was om langer te zijn dan een houten giek en daardoor het ruim makkelijker bereikbaar was.
De stuurhut is in die zelfde tijd een halve meter verlengd om net wat meer ruimte te hebben.
De betimmering van de roef is nog vrijwel in originele staat. Helaas is het glaspaneel met een in glas gezandstraalde afbeelding van een gezicht op Antwerpen verdwenen.
Leuk detail is de opbouw voor de stuurhut. Het hogere gedeelte wat nu gebruikt wordt als ingang naar het ruim, was vroeger de buitenkeuken.
Door het gebruik van het schip heeft er nooit permanent een gezin aan boord gewoond.
De laad- en losinstallatie welke laatstelijk gekeurd was op een last van 2 ton, is al vrij snel gemotoriseerd, maar de bediening bleef een risicovolle zaak.
Afgelopen jaren is een nieuwe lier gebouwd zonder motorische aandrijving. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
26 m 52 cm |
5 m 03 cm |
0 m 72 cm |
– |
124,775 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “24311 B R” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
24311 B R |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Stad lokeren |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MWM |
RHS 518 D , 3 cylinder 82 Pk |
n0. 92541 |
1954 |
Nieuw |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Steywal |
– |
– |
1925 |
Nieuw |
– |
– |
|