Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14293 |
De Vlieter |
tjalk |
ijzer |
in 1905 |
Barkmeijer, gebr. Gerrit & Jan |
Sneek |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
noord en midden Nederland |
Turf, hout, stenen etc. |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Jan Ykema uit Tjerkwerd liet dit schip met bouwnummer 156 voor zijn broer Okke bouwen. Het schip kreeg daarom de naam ‘Broedertrouw’. Okke vervoerde voornamelijk turf.
In 1918/1919 verkochten ze het aan Theunis Jonkman sr. uit Baarn, die het schip ‘Johanna Jacoba’ noemde en vanuit Zuid-Friesland en Drenthe turf vervoerde naar bakkerijen in Utrecht met vaak hout als retourvracht.
In 1925 wordt het schip verkocht aan Jan Harder uit Leeuwarden. Harder had zelf geen geld en leende van zijn broer. Vandaar dat het schip de naam ‘Broedertrouw’ terugkreeg. Harder voer voornamelijk vanuit de omgeving van Haarlem ('40-'45: Heeg/Klazienaveen). Na overlijden van vader voer zoon Marten verder met zijn moeder en broer.
Zij verkopen het schip in 1961 aan Leen van Malsen, visser uit Makkum, die het ‘De Rijke Arme’ noemt. Hij gebruikt het als ‘nettenboot’. ’s Winters lag het schip in Makkum, de rest van het jaar bij de sluizen van Kornwerderzand.
In 1982 verkocht hij het aan Paul Kroeze uit Groningen. Kroeze restaureerde het bij Eduard de Boer in Makkum naar een zeilend passagiersschip. De scheepsnaam wordt ‘De Vlieter’. Er wordt gecharterd vanuit Zwartsluis (tot in Denemarken) van 1983 tot en met 1988. Dan verkoopt hij het schip aan Hein van Greevenbroek uit Amsterdam.
Van Greevenbroek vaart van 1989 tot en met 1994 met passagiers vanuit Muiden en doet het schip vervolgens aan mij over. Ik vaar er nu vanaf 1995 met passagiers mee, eerst vanuit Muiden en daarna, tot heden, vanuit Makkum op de Waddenzee, IJsselmeer en door de aangrenzende provinciën. |
|
Illustraties: |
|
Origineel getuigde Friese Tjalk, jaren '20. Gemaakt op/in: onbekend
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Rust in oude tijden. Gemaakt op/in: jaren '20
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.vlieter.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
website over het schip |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 99 cm |
4 m 56 cm |
1 m 15 cm |
– |
20,747 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “5633 Z Gron 1988” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
5633 Z Gron 1988 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “167 B Sneek 1963” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
167 B Sneek 1963 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
475 |
– |
1969 |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Charterschip www.vlieter.nl
Motor: DAF 475, bouwjaar 1969. |
|