Femke

Details over het schip Femke, BHS nummer 14324


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
14324 Femke westlander staal circa 1915
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Den Haag en het Westland
Korte geschiedenis van dit schip
De geschiedenis van deze westlander is mij onbekend. Ik kocht de boot in 2008. Er stond toen een opbouw op en werd gebruikt als recreatiescheepje. Nadat de opbouw eraf was, heb ik het casco laten stralen. Het staalwerk bleek te slecht om te herstellen. Toen heb ik besloten om het voor- en achterschip te behouden en een nieuw ruim er tussen te maken. Van het voor- en achterschip is alles vanaf de scheen ook vernieuwd. De roef is ook nieuw, deze is nagemaakt op basis van de maten van een authentieke roef.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Westlander Femke
Gemaakt op/in: februari 2013
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.youtube.nl/westlanderfemke
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
12 m 20 cm 2 m 25 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Volkswagen golf 2 Gereviseerd 2011
Verhalen over dit schip:
Koop een boot, en ........
In 2008 kocht ik deze westlander in Amsterdam. Het schip was voorzien van een opbouw en werd gebruikt als opslag en recreatie. Tijdens de aankoop was het schip voorzien van een schroefas en een fundatie, maar geen motor. Thuis aangekomen heb ik het schip laten stralen en daaruit bleek dat er weinig meer van over was. Na overleg met scheepswerf Nic van Zeijl heb ik toen besloten om het middenschip geheel te vervangen. Ik heb het schip door geslepen en de kop en de kont van het schip bewaard. Het nieuwe ruim hebben we met 1,05 meter verlengd en de kop en de kont er weer aangelast. Van het voor- en achterschip is ook bijna alles nieuw. Alles vanaf het berghout naar boven is nieuw. Tevens is er op het voorschip een mastkoker geplaatst en is er op het achterdek een roef gemaakt. Het schip is ook voorzien van een nieuw eiken houten roer met een gebogen helmstok. Al het nieuwe staalwerk is gelast, maar het schip heeft wel haar authentieke uitstraling behouden.