Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14324 |
Femke |
westlander |
staal |
circa 1915 |
– |
– |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
– |
– |
Den Haag en het Westland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De geschiedenis van deze westlander is mij onbekend. Ik kocht de boot in 2008. Er stond toen een opbouw op en werd gebruikt als recreatiescheepje. Nadat de opbouw eraf was, heb ik het casco laten stralen. Het staalwerk bleek te slecht om te herstellen. Toen heb ik besloten om het voor- en achterschip te behouden en een nieuw ruim er tussen te maken. Van het voor- en achterschip is alles vanaf de scheen ook vernieuwd. De roef is ook nieuw, deze is nagemaakt op basis van de maten van een authentieke roef. |
|
Illustraties: |
|
Westlander Femke Gemaakt op/in: februari 2013

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.youtube.nl/westlanderfemke
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
12 m 20 cm |
2 m 25 cm |
– |
– |
– |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volkswagen |
golf 2 |
– |
– |
Gereviseerd |
2011 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Koop een boot, en ........ |
In 2008 kocht ik deze westlander in Amsterdam.
Het schip was voorzien van een opbouw en werd gebruikt als opslag en recreatie. Tijdens de aankoop was het schip voorzien van een schroefas en een fundatie, maar geen motor.
Thuis aangekomen heb ik het schip laten stralen en daaruit bleek dat er weinig meer van over was.
Na overleg met scheepswerf Nic van Zeijl heb ik toen besloten om het middenschip geheel te vervangen. Ik heb het schip door geslepen en de kop en de kont van het schip bewaard. Het nieuwe ruim hebben we met 1,05 meter verlengd en de kop en de kont er weer aangelast.
Van het voor- en achterschip is ook bijna alles nieuw. Alles vanaf het berghout naar boven is nieuw. Tevens is er op het voorschip een mastkoker geplaatst en is er op het achterdek een roef gemaakt.
Het schip is ook voorzien van een nieuw eiken houten roer met een gebogen helmstok.
Al het nieuwe staalwerk is gelast, maar het schip heeft wel haar authentieke uitstraling behouden. |
|