Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14328 |
Schelde 10 |
Motorsleepboot |
IJzer |
in 1941 |
Schelde, De |
Vlissingen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Westerschelde |
Motorhavenbootje.
Is in 1957 verbouwd en in 1974 nog een keer en toen is er sleepbootje van gemaakt. Alebei de verbouwingen zijn op "de Schelde" gedaan. |
Zeeland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De boot is in 1941 gebouwd en was een motorhavenbootje.
Op 17 Maart 1941 werd er begonnen met de bouw en en op 19 Juli 1941 werd hij te water gelaten.D
De boot was eigendom van de Maatschappij Volle Kracht van "de Schelde".
De afmetingen waren 10 x 2.25 x 0.9 meter. Brandstofvoorraad was 200 liter.
Laadvermogen 2 ton of 15 personen.
Opdrachtnummer 80639.
In 25 Januari 1946 is er een 45 pk diesel geleverd.
Opdrachtnummer 80697.
In 1957 is hij waarschijnlijk verbouwd en veranderde de maten.
Hij werd 1 meter langer gemaakt en iets breder.
De maten werden 11 x 2.6 x 0.95 meter.
In 1974 is de boot bovendeks verbouwd en kwam er een typisch stuurhuis van een sleepboot op.
Er kwam een een duwneus op en 2 sleepbolders aan elkaar verbonden in de werkbak.
Ook is er andere motor ingeplaatst.
Dit was een Ford Ebro, 63 pk, diesel 4-takt.
De tankinhoud werd vergroot tot 500 liter.
De boot is in 1985 verkocht aan Leen Polderman uit Hansweert.
Wij hebben de boot gekocht in 1987 voor 20.000 gulden.
In 1989 hebben wij er een nieuwe motor in laten zetten.
Dit is een Vetus motor, Cummins blok, 81 pk.
De kosten waren 16.300 gulden. |
|
Illustraties: |
|
zomertochtje met kennissen Gemaakt op/in: zomer 2006

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
11 m 00 cm |
2 m 60 cm |
0 m 95 cm |
– |
6,500 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “164 B MIDD 1958 , maar deze is doorgehaald op 15-09-2004.” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
164 B MIDD 1958 , maar deze is doorgehaald op 15-09-2004. |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Cumus. |
– |
– |
1988 |
Nieuw |
1989 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Historie "Schelde 10". |
De boot is in 1941 gebouwd en was een motorhavenbootje.
Op 17 Maart 1941 werd er begonnen met de bouw en en op 19 Juli 1941 werd hij te water gelaten.D
De boot was eigendom van de Maatschappij Volle Kracht van "de Schelde".
De afmetingen waren 10 x 2.25 x 0.9 meter. Brandstofvoorraad was 200 liter.
Laadvermogen 2 ton of 15 personen.
Opdrachtnummer 80639.
In 25 Januari 1946 is er een 45 pk diesel geleverd.
Opdrachtnummer 80697.
In 1957 is hij waarschijnlijk verbouwd en veranderde de maten.
Hij werd 1 meter langer gemaakt en iets breder.
De maten werden 11 x 2.6 x 0.95 meter.
In 1974 is de boot bovendeks verbouwd en kwam er een typisch stuurhuis van een sleepboot op.
Er kwam een een duwneus op en 2 sleepbolders aan elkaar verbonden in de werkbak.
Ook is er andere motor ingeplaatst.
Dit was een Ford Ebro, 63 pk, diesel 4-takt.
De tankinhoud werd vergroot tot 500 liter.
De boot is in 1985 verkocht aan Leen Polderman uit Hansweert.
Wij hebben de boot gekocht in 1987 voor 20.000 gulden.
In 1989 hebben wij er een nieuwe motor in laten zetten.
Dit is een Vetus motor, Cummins blok, 81 pk.
De kosten waren 16.300 gulden. |
|
Bijzonderheden |
De vorige eigenaar was Polderman uit Hansweert, daarvoor was het een "boodschappenbootje" die werd gebruikt op scheepswerf "De Schelde" te Vlissingen. Wij, mijn broer en ik, hebben zelfs een kopie van de originele tekeningen. Polderman was eigenaar sinds 12-07-1985. Wij hebben de boot 03-10-1987 gekocht, maar zonder dat wij het wisten, stond hij nog steeds bij het kadaster ingeschreven. Nu, september 2012, zijn we er achter gekomen dat de boot pas op 15-09-2004 bij het kadaster is doorgehaald.
Waarschijnlijk is dat door de erfgenamen van dhr. Leen Polderman gebeurd, want die was op 30-03-2004 door een roofmoord om het leven gekomen. |
|