Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14334 |
Recht door Zee |
Steilsteven. ls als zeil/motorjacht gebouwd |
– |
in 1909 |
Pannevis |
Alphen a.d.Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zeeuwse Wateren, IJsselmeer en Grote Rivieren |
– |
Gelders Rivierengebied, Arnhem, Nijmegen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Recht door Zee is in 1909 in opdracht van Jonkheer J.A. Boreel de Mauregnault als motorjacht met zeilvermogen gebouwd op werf Pannevis te Alphen a/d Rijn. De Jonkheer gebruikte het schip vooral als plezierjacht, maar ook ter inspectie van zijn viswateren. In 1914 is het motorjacht, nadat de Jhr. is vertrokken naar het buitenland, tijdelijk verhuurd aan de toenmalige dienst Visscherij Inspectie. Het voor die tijd zeer luxe jacht werd ingezet bij de inspectie ter naleving van de in 1908 ingevoerde visserijwet. Zij werd hiermee het eerste visserij- inspectievaartuig voor de binnenwateren.
Rond 1918 is het eigendom overgegaan naar de overheid, die rond 1920 het schip grondig heeft verbouwd. Tijdens WOII is het schip door de Duitse bezetters geconfisqueerd. Tijdens deze periode voer zij krijgsgevangenen in de regio Hamburg. Na de bevrijding is zij als wrak teruggekomen, echter door de dienst Visscherij Inspectie terug in ere hersteld, en weer in de vaart gekomen als VI4 (Visscherij Inspectie 4) Dagelijks voer zij over de Zeeuwse Wateren ter inspectie van de aldaar aanwezige viswateren. Haar thuishaven was de Nieuwe haven in Dordrecht.
Na 1964 is het schip in particuliere handen gekomen. Rond 1990 is zij in haar huidige staat gebracht. Jarenlang speurwerk heeft ons verschillende documenten opgeleverd, waaronder een blauwdruk van de bouwtekening incl. steunzeilen. Ook is er een foto aanwezig van de tewaterlating in 1909. In verschillende uitgaven van het dagblad Rijnbode, uit de regio Alphen a/d Rijn, komt het schip ter sprake. |
|
Illustraties: |
|
Vooroorlogse periode Gemaakt op/in: Rond 1930
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.mijnalbum.nl/Album-66LCP6RU-Foto's-van-Boot-Vervoersmiddelen.html
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
beeldmateriaal en archief documenten |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 00 cm |
4 m 13 cm |
1 m 60 cm |
– |
17,145 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “11955 B Rott 1965” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
11955 B Rott 1965 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2 cylinder Paraffin |
– |
1909 |
Nieuw |
1909 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
1160 DKA |
– |
1978 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2-M-3 |
2335 |
1923 |
Nieuw |
1923 |
1955 |
|
Bijzonderheden |
|