Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14344 |
Zwarte Labrador |
skûtsje |
ijzer |
in 1912 |
Barkmeijer, Gerrit Douwes |
Dokkum/Aalzum |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Friesland, Groningen, Overijssel, Zuiderzee en na motorisatie Utrechtse Vecht en Eem |
o.a. terp-aarde, turf en aardappelen |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
E.R. Barkmeijer te Dokkum gaf in 1911 opdracht tot het bouwen van een roefschip aan werf Gerrit Douwes Barkmeijer te Dokkum/Aalzum. Op 23 april 1912 werd �Lastdrager� (1ste naam), 35 ton laadvermogen, in de vaart genomen.
Begin 1917 kochten Jan & Thomas Heltjes te Metslawier het schip en kreeg het de 2e naam �Twee Gebroeders�. Het vaargebied werd Friesland, Groningen en Overijssel met als vracht o.a. terpaarde, turf en aardappelen.
In 1946 werd het tjalkschip verkocht aan K. Bakker te Zwolle en ging onder de 3e naam �Twee Gezusters� varen met als bemanning: schipper + 2 deklui. In 1954 werd het sk�tsje gemotoriseerd, een AJAX Marine Engine. Deze Engelse motor (ontwerp 1927) doet nog steeds dienst. De motor zorgde tot begin 70-er jaren voor een uitgebreider vaargebied o.a. Utrecht en Amersfoort.
Vanuit een vriendendienst werd in 1978 het vervallen vrachtscheepje, met als 4e naam �Vrouwe Jacoba� liggend in de Utrechtse Vecht, geschonken aan familie Platschorre te Brouwershaven. Na uitgebreide restauratie werd het sk�tsje vooral op Zeeuwse wateren bezeild met de 5e naam �Ora et Labora�.
In 2011 kocht Lucas Salomons uit Den Helder het schip. De sleephelling van de Museumhaven Willemsoord werd speciaal voor deze platbodem aangepast. Bij die hellingbeurt kreeg het schip haar huidige kleuren.
In 2012 kocht ik het schip en gaf het een ligplaats op de Eem.
In 2014 werden o.a. de lieren uit 1912 gerestaureerd, . Per 16 Juni 2020 is het scheepje totaal gerestaureerd , kaalgemaakt, alle roestige delen vernieuwd met nieuw verfsysteem in kleuren groen zwart en grenen gemarmerende spiegel en boegen op 7 September onder de nieuwe naam: CARPE DIEM te water gelaten .
Zo kan het historische sk�tsje in alle eer kan worden behouden voor ons nageslacht. Per September 2020 is de bijna de gehele binnenbetimmering verwijderd tot aan het vlak van spanten. Het vlak incl spanten en zijwanden zijn ontdaan van teer er en kaalgemaakt en voorzien van beschermende 2 componenten verflagen. Het oude knechten hutje in het vooronder is met de gerestaureerde houten onderdelen weer in ere hersteld. In het vooronder is een verstevigde nieuwe ankerketting bak geplaatst. Het ruimgedeelte is geheel vernieuwd in de stijl van 1912. De motorruimte is kaalgemaakt en geconserveerd. Alle electriciteit en watersystemen zijn geheel vernieuwd en zoveel mogelijk gedigitaliseerd o.a. op afstand signaal ontvangst werking bilgepompen. De aloude zwaarden, mast en giek zijn door zijn door een mastenmaker, SRF te Harlingen optimaal gerestaureerd en door een jachtschilder met 10 lagen 2 componenten IJssellak geconserveerd. |
|
Illustraties: |
|
Museumhaven Eemhaven Gemaakt op/in: 28 februari 2014
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
zie bijzonderheden Gemaakt op/in: 15-08-2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 06-09-2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: Oktober 2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: November 2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: maart 2023
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.skutsjehistorie.nl/schip.php?id=258
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.flickr.com/groups/oraetlabora/pool
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
alle foto's zijn van Ora et Labora |
zéér mooie fotografie |
site voor fotograven |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
15 m 76 cm |
3 m 38 cm |
0 m 50 cm |
1 m 67 cm |
– |
12 m 75 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “onbekend” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
onbekend |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
AJAX Aries |
4 cilinder |
– |
1954 |
Nieuw |
1954 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
AJAX Aries Marine Unit Stockport UK |
4 cilinders |
No: 2383/1 |
– |
Nieuw |
1954 |
– |
|
Bijzonderheden |
Per 16 juni 2020 is het Skûtsje totaal gedemonteerd , geheel met de hand kaalgemaakt en gestart met een volledige restauratie. Nieuw: potdeksel, hekwerk, spriet, zwaardkatrollen, zwaardophanging, luiken en roer. Al het houtwerk kaalgemaakt en geconserveerd. Vlakmeting door EOC met super resultaat.
Skûtsje heeft nieuwe traditionele kleuren gekregen(groen/zwart) en een grenen gemarmerende spiegel Per 7 September 2020 is het Skûtsje weer als nieuw in Woudsend te water gelaten |
|