Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14352 |
Jonge Willem |
bok |
ijzer |
in 1910 |
Haring |
Wilnis |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
West-Nederland, voornamelijk Zuid- en NoordHolland en Utrecht |
Tot WO2 vanalles, na WO2 puin van R'dam naar IJsselmeerpolders, en oeverbescherming Amstel |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Na jaren opgelegd te zijn geweest is het door de vorige eigenaar grondig verbouwd tot weekend/woonschip. Kalffdekken, nieuwe buikdenning met caravanramen en stalen dak, groot, nieuw stuurhuis met veel glas.
Ik heb de ramen vervangen door lichtranden en patrijspoorten, en een oude stuurhut uit 1935 geplaatst. Gaandeweg zijn alle nautische voorzieningen aan boord gekomen om er verantwoord mee te varen. Heeft vanaf 2012 een CVO.
Ik heb geen plannen het schip in oorspronkelijke staat terug te brengen. Ik heb er vrede mee om het in huidige staat als bewoonbaar pleziervaartuig te blijven gebruiken. |
|
Illustraties: |
|
Motorbokschip Jonge Willem (1910) in huidige staat. Gemaakt op/in: 14 september 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 60 cm |
4 m 10 cm |
1 m 00 cm |
1 m 60 cm |
37,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “35483 B 2013” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
35483 B 2013 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Jonge Willem |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
daf |
dd 575 |
– |
1976 |
Gereviseerd |
1978 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
rennes |
– |
– |
1910 |
Nieuw |
1910 |
1968 |
|
Bijzonderheden |
Er is altijd veel verwarring over het scheepstype. De meetbrief van 1910 vermeld 'motorbokschip'. Het best te omschrijven als: volgebouwde motorpakschuit zonder doorgaand berghout, met ronde stevenbalk, gangboorden en ovaal motorhek. Had aanvankelijk stalen zwaarden om verlijeren tegen te gaan. Gezeild heeft het nooit. |
|