Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14361 |
Melkschouw |
vervoer van melkbussen naar de fabriek |
Staal,Geklonken |
in 1951 |
Scheepswerf "De Onderneming" |
Wergea |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Friesland, vanaf Deinum naar de melkfabriek van Weidum |
melkbussen, 40 stuks |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1951 heeft Barteld van der Werff (1900) samen met zijn zoon Boele (1938), in opdracht van Yde van der Meer, een melkboot gebouwd voor het vervoer van 40 melkbussen voor de boeren tussen Deinum en de melkfabriek van Weidum.
In 1956 is de 1 cilinder Schmit motor, die zoveel trillingen produceerde dat er scheuren in het vlak kwamen, vervangen door een Deutz MAH 914 (1 cilinder, 11 PK). Deze motor staat momenteel nog steeds in het schip.
Omdat boeren destijds meestal geen wegverbinding hadden, vervulde de melkboot ook een sociale rol. Via de melkvaarder kregen de boeren vaak het laatste nieuws te horen. Ook werden de dagelijkse boodschappen meestal door de melkvaarder bij de boeren gebracht.
Bijzonder om te vermelden is het feit dat Yde van der Meer graag eendeneieren meenam op de boot. Hij kookte deze dan met behulp van een kaasnetje in het koelwater van de motor. Het zout werd met behulp van een lucifersdoosje aan boord gesmokkeld, omdat de vrouw van Yde van mening was dat te veel zout ongezond zou zijn.
In de jaren 60 kregen steeds meer boeren een wegverbinding, waardoor de melkboot werd vervangen door modernere vrachtwagens. Op 1 augustus 1970 werd het schip definitief uit de vaart genomen.
Na jarenlange omzwervingen, waarbij het schip onder andere als vuilnisschip fungeerde, heeft Boele van der Werff het schip ingeruild tegen een praam. Hij heeft het schip vervolgens weer teruggebracht in oorspronkelijke staat, zodat iedereen weer kan genieten van dit prachtige stukje geschiedenis. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://historie.jachtwerfvdwerff.nl/index.php/18-melkschouw.html
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Documentatiewebsite |
- |
Deze website is opgezet om informatie te verzamelen en te publiceren over de helling van Warga en over de schepen die daar gebouwd zijn. |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
9 m 50 cm |
2 m 20 cm |
– |
– |
– |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Schmit |
– |
– |
– |
Overig |
1951 |
1956 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
MAH 914 |
– |
1956 |
Nieuw |
1956 |
– |
|
Bijzonderheden |
De boot is weer terug op de werf waar deze destijds is gebouwd. |
|