Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
14387 |
Maasvlakte |
motorsleepboot |
– |
in 1912 |
Baanhoek v/h T. Nederlof |
Sliedrecht |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Maas en de havens van R'dam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis |
Sleepte allerlei vrachten op bakken enz. |
Zeeland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip met bouwnummer 92 is gebouwd als stoomsleepboot met oorspronkelijk een 1 vuurs kolengestookte ketel met een VO van 28,5 m`2 met een diagonale (V-vormige) compound stoommachine van 100 CV.
In 1961 is de stoominstallatie vervangen door een 3 cilinder Werkspoordiesel van 150 pk.
Het vermogen van deze motor werd te klein bevonden en is in 1969 vervangen door een 5 cilinder Kromhoutdiesel van 336 pk bij 750 RPM, welke later is teruggebracht naar 600 RPM.
Het schip had een meetbrief uit 1939 (R12092N) en het brandmerk 106/0Z Rott 1960. Deze zijn rond 1997 ingeleverd en inmiddels vernietigd.
De namen van het schip zijn de volgende geweest:
1912-1964: Maasvlakte
1964-1982: Eurotrip
1982-1994: Oceaan 2
1994-1997: Oceaan
1997-1998: Antje 6
en vanaf 1998 weer Maasvlakte |
|
Illustraties: |
|
Maasvlakte wordt gelicht bij ijsgang. Misschien een beschadigde schroef? Gemaakt op/in: Voor de ombouw naar Motorschip in 1961, verm. jaren vijftig
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Slb. Maasvlakte in haven Scheveningen Gemaakt op/in: periode 1964 - 1982 Foto: familie Trip.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Slb. Maasvlakte op groot water Gemaakt op/in: Periode 1964 - 1982 Foto: Firma Trip.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Maasvlakte terug van de werf Op het Veerse Meer Gemaakt op/in: December 2012 Foto: Mevr. Logmans.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
15 m 20 cm |
3 m 85 cm |
2 m 40 cm |
– |
40,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “106 OZ Rott 1960” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
106 OZ Rott 1960 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Maasvlakte |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
stoommachine |
– |
– |
– |
Overig |
1912 |
1961 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Werkspoor |
– |
– |
– |
Overig |
1961 |
1969 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
5 cilinder |
– |
– |
Overig |
1969 |
– |
|
Bijzonderheden |
Gestart is met een Compoundstoommachine
(1912 tot 1961)
Gemotoriseerd 1961 eerst 3cil. Werkspoor ca
150 pk In 1969 is er een Kromhout 5F240 ingezet (750RPM)met 336PK Is teruggedraaid
naar 600RPM nu ca 285PK
Vroeger was er een houten mast hangende aan de stuurhutvoorzijde nu is dit een stalen mast.
Er is in de loop van de tijd veel verbouwd. |
|