Canvass

Details over het schip Canvass, BHS nummer 15409


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15409 Canvass Motorschip, overig ijzer in 1937 Gebr. van Grevenstein IJsselmonde
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Havengebied Rotterdam Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
14 m 99 cm 3 m 85 cm 1 m 50 cm 30,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8966 B ROTT 1954”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
8966 B ROTT 1954 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Canvass -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
- - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
- - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Gardner 6LW 1957 Nieuw 1957
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Burmeister & Wain 315 2536 1936 1937 1957
Bijzonderheden
Bijgaand de tekst van een artikel uit het blad van Vereniging de Binnenvaart editie 2011/2In 1936 werd voor rekening van de NV Handelscompagnie in Rotterdam opdracht gegeven aan de scheepswerf Gebroeders Van Grevenstein in Rotterdam-llsselmonde tot het bouwen van een motorvrachtscheepje. De opdracht, die op 10 november 1936 werd verstrekt, omvatte het bouwen van een casco, zonder levering van de motorinstallatie, tuigage, inventaris, vlaggen en lantaarns voor de prijs van f 4785,00. De aflevering zou plaats moeten vinden op 1 februari 1937. En zoals dat in die tijd wel meer ging werd de opdracht mondeling verstrekt. Het bouwnummer was 205.De tewaterlating geschiedde op 25 januari 1937. Het scheepje werd voorzien van een 75 pk B&W dieselmotor. De afmetingen waren 15,02 x 3,67 met een diepgang van 1,85 m. De scheepsmeting vond plaatst op 26 juli 1937 te Rotterdam.Meetbrief nummer 10482 vermeldde een maximum laadvermogen in tonnen van 20,525. Ze kwam in de vaart als CANVASS en werd vermoedelijk ingezet voor de bevoorrading van zeeschepen in de Rotterdamse haven.In 1954 werd het schip te boekgesteld onder brandmerknummer 8966 B Rotterdam. Waarschijnlijk omdat de Handelscompagnie in de loop der jaren dealer werd van Gardner-motoren werd in 1957 de oude ruw-oliemotor vervangen door een 80 pk sterke zescilinder Gardner, type 6 LW (motornummer 114660). Over de periode van 1937 tot 1968 zijn er helaas weinig gegevens van het schip bekend.In 1968 kocht de heer Rijkaart uit Asperen het schip van de heer A. van de Weel uit Rotterdam. Het schip voer toen onder de naam GONDE. De heer Rijkaart herdoopte het in RICARDO en liet haar in 1969 grondig verbouwen tot een fraai gelijnd spitsgat motorjacht. Th. Gillissen ontwierp een jachtopbouw en scheepswerf Clausen-Pont BV in Gouda verrichtte het werk. Tevens werd de RICARDO voorzien van een elektrische boegschroef. De betrouwbare Gardner-motor bleef gehandhaafd.In 1990 werd de RICARDO te koop aangeboden. De heer E.K. de Boer uit Bergen (NH) werd meteen verliefd op het schip en de Gardner-motor. Na enig onderhandelen werd tot de aankoop overgegaan. In de jaren rond 2000 heeft er een uitgebreide professionele refit plaatsgevonden. Door de afgenomen gezondheid van mevrouw De Boer moeten zij uit gaan zien naar een nieuwe eigenaar voor dit unieke schip (zie ook de advertentie in ons blad).===================================================================================Nadat het schip langdurig te koop heeft gelegen is het gekocht door Dhr. B. Schaap, welke er na de nodige reparaties aan het onderwaterschip enkele jaren op heeft gewoond in het zoute water van Marina IJmuiden.Vanaf mei 2021 ben ik de zeer gelukkige voorlopig laatste eigenaar van dit prachtige scheepje welke sinds kort weer de oorspronkelijke naam Canvass draagt. En ook dhr en mevr de Boer zijn er, nadat ik ze een dagje mee uit varen heb genomen, gerust op dat 'hun Ricardo' weer in goede handen is.