Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15491 |
Viking voormalig (Breezand) |
Directievaartuig |
ijzer |
in 1928 |
G. De Vries Lentsch Jr. |
Amsterdam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland |
– |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Hollandse historie voormalig "koninklijke salonboot" en Directie vaartuig van Rijkswaterstaat. Met dit stijlvolle schip werden voor de Directie, koninklijke geschelschap en notabelen tochten naar de waterwerken ondernomen voor inspectie of feestelijke openingen van oa de afsluitdijk en de Deltawerken. De salonboot Viking is een prachtig klassiek gelijnd schip. Zowel in 1996 als in de winter van 2013 en 2014 is zij van binnen luxe verbouwd en aangepast.
Het ship is als plezier vaartuig door Rederij Aemstelland gebruikt en heeft voornamelijk in Amsterdam en in de Vechstreek gevaren. In 2023 is het schip in parrticulier bezit gekomen.
Europees scheepsidentificatie 03051683
Zonder de bijdrage van de beroemde familie De Vries Lentsch is de ontwikkeling van de Nederlandse jachtbouw niet goed denkbaar. Het begint bij Gerard I, oudste zoon van Jan de Vries Lentsch I, die in 1875 te Nieuwendam bij Amsterdam in zijn “vrije” tijd in een schuur achter in de tuin van Molenpad 26, begon met bouwen van loodsvletten en melkschuitjes.
De internationaal bekende scheepswerf “Het Fort” van firma G. de Vries Lentsch, vanaf 1905 gevestigd aan de Kleine Haven, achter de Nieuwendammerdijk, als eerste elektrische werf van Europa, hield zich in het bijzonder bezig met het bouwen van reddingssloepen (vanaf 1912 booming business), binnenvaartuigen en jachten. De Regenboog werd op de tekentafels van “Het Fort” door Gerard II ontworpen in 1916 en in 1917 gebouwd op de Amsterdamsche Scheepswerf, die in dat jaar door Gerard II werd opgericht. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 97 cm |
4 m 55 cm |
1 m 26 cm |
2 m 12 cm |
60,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1683 Z Zwolle 1964” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1683 Z Zwolle 1964 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Viking |
Brandmerk 1683 Z Zwolle 1964 voorheen 1327 B Zwolle 1955 |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta 2x |
TAMD 41H-A 86902 |
2204151734 |
1996 |
Nieuw |
1996 |
– |
|
Bijzonderheden |
in opdracht van rijkswaterstaat gebouwd.als gebruik voor plechtegheden .openstellen bruggen dijken sluizen gebouwd om mooi te zijn voorname gasten aan boord geweest waaronder koninginwhilhelmina .prachtig romp kop en kont |
|