Augusta Maria

Details over het schip Augusta Maria, BHS nummer 15500


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15500 Augusta Maria Beurtmotor ijzer in 1910 Zwolsman Makkum
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied
Korte geschiedenis van dit schip
Zij is in 1910 gebouwd in opdracht van P.J. Hofman (1859-1941) te Woerden, eigenaar van een kalkzandsteen fabriek, De Nieuwe Industrie. Deze had 4 kinderen. Één van zijn schepen werd vernoemd naar zijn dochter Augusta Eliza Johanna Maria (1903), uit zijn huwelijk met Antoinetta Maria Narcisse Staal (1870-1970)
Eerste meting onder nr. H 1395 N Den Haag.
Hermeting (verlagen denneboom, dus minder laadvermogen) Hardinxveld-Giessendam R 199 13 N.

Na faillissement van voornoemde eigenaar in 1922 verkocht aan Jan Anthonie Egas (1870-1943) uit Hardinxveld Giessendam. Het schip werd herdoopt in Vier Gebroeders.

De familie Egas handelde in hout, riet en hoepels en voer met deklasten wilgen tenen vanuit de Biesbosch door heel Nederland (o.a. voor zinkstukken voor Afsluitdijk en Oosterscheldekering) en ook België.

Later, 8-7-1968 is zij herdoopt in Leida (óf Leila óf Lelie…) eigenaar was toen Pieter van de Plas, die het schip na dhr. Egas nog een aantal jaren heeft gevaren. Hij stopte ermee toen de getijdenbeweging in de Biesbosch wegviel.

Later, medio 1970, vond Theo van Loon het schip half gezonken in de Biesbosch. Hij heeft haar weer opgeknapt en herdoopt in Nieuwe Zorg en heeft er beroepsmatig nog een aantal jaren mee gevaren van het perceel van de familie van Loon in de Rhoonse grienden door het land heen voor zinkstukken.
Midden jaren negentig heeft hij het schip verbouwd om op te kunnen wonen. De roef van de machinekamer is toen verwijderd en vervangen door het huidige exemplaar. Ook werd de stuurhut verwijderd en door een grotere vervangen. De roef is toen ipv vóór de stuurhut, achter de stuurhut geplaatst.

In 1998 is het schip verkocht aan een Zwitsers echtpaar. Zij heeft, na een grondige verbouwing, van ca. 2002 tot ca. 2012 met deze mensen door Frankrijk, Nederland en Duitsland gevaren.
Zij hebben in 2007 de Bolinder vervangen door de John Deere dieselmotor.

De huidige eigenaar kocht het schip in 2015 in Leer, waar het echtpaar toen een appartement had betrokken.

Vermoedelijk in 1962 is de oorspronkelijke 1 cylinder 26 pk. Bolnes motor (no. 443) vervangen door een Bolinder (motornr. 773448)

Hermeting 17-5-1954 64.521 m3
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
23 m 00 cm 4 m 10 cm 0 m 95 cm 65,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
John Deere 6068DF150 2007