Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15522 |
TUULA |
Marinevaartuig |
hout |
circa 1900 |
Marine |
Onbekend |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Wereldwijd |
– |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In archieven van de marine de bouwtekeningen gevonden. Via overdracht begrepen dat de 30” sloepen zowel in stoom als motor uitvoering werden gemaakt. De eerste eigenaar heeft vertelt dat de sloep oorspronkelijk een stoommachine heeft gehad. Hiervan geen bewijs gevonden. De sloep heb ik ooit ge-hermotoriseerd met een Samofa uit 1955 type 2-S-108 (gebaseerd op een Kromhout ontwerp). De originele motorsloepen werden oorspronkelijk met een 2 cilinder Kromhout ruwe olie motor uitgevoerd. |
|
Illustraties: |
|
TUULA Gemaakt op/in: 20-06-2023
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
9 m 14 cm |
2 m 34 cm |
0 m 96 cm |
1 m 16 cm |
5,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Samofa |
2-S-108 |
– |
1954 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
In archieven van de marine de bouwtekeningen gevonden. Via overdracht begrepen dat de 30” sloepen zowel in stoom als motor uitvoering werden gemaakt. De eerste eigenaar heeft vertelt dat de sloep oorspronkelijk een stoommachine heeft gehad. Hiervan geen bewijs gevonden. De sloep heb ik ooit ge-hermotoriseerd met een Samofa uit 1955 type 2-S-108 (gebaseerd op een Kromhout ontwerp). De originele motorsloepen werden oorspronkelijk met een 2 cilinder Kromhout ruwe olie motor uitgevoerd. |
|