Caban

Details over het schip Caban, BHS nummer 15543


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15543 Caban Politie/Douane/Havendienstvaartuig staal in 1968 Yacht-u. Bootswerft Burmester Bremen-Burg
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Bremer-Haven (zeehaven gebied West Noord-Brabant
Korte geschiedenis van dit schip
De Caban is een ex-zeevaart/politieboot gebouwd in 1968 en tot het jaar 2001 op Bremerhaven heeft gevaren als politieboot en andere ondersteunende taken met de naam Bremen 4. Het schip werd gevaren met een bemanning van 3 personen. (kapitein, stuurman en technicus). Het schip heeft een refit ondergaan in 1986 (nieuwe motoren, besturing alarmeringen etc)

Na zijn diensttijd is hij verkocht via de domeinen in Duitsland aan een Nederlander. Hierna heeft het schip ca 15 jaar stilgelegen in een haven en is er weinig onderhoud aan gepleegd. Vervolgens is het schip terecht gekomen bij een handelaar in dit soort schepen en die heeft het schip technisch weer op orde gemaakt en ervoor gezorgd dat er CVO op gekomen is.

Wij hebben het schip sinds 2021 in bezit en zijn met een uitgebreide refit begonnen die inmiddels voor ca 80% gereed is, onder andere volledig nieuw interieur zodat hij geschikt is voor recreatie en (semi) permanente bewoning, technische updates zoals elektra, navigatie middelen, camera en overige beveiligingssystemen wat het varen veiliger maakt. Het schip is uitgevoerd met 2 hoofdmotoren van het merk MWM van 980 pk welke begrenst zijn op 670 PK bij 2100 omw/min. Een generator set met 230 V en 24 Volt, hieraan gekoppeld een bluspomp. De kruissnelheid is ca 14 knopen en de topsnelheid is 20 knopen. De romp is gemaakt van Corten staal en de opbouw is volledig aluminium geklonken.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Het middelste schip is de Caban (voormalig Bremen 4)
Gemaakt op/in: 1990


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
21 m 10 cm 4 m 50 cm 1 m 52 cm 51,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
MWM 2x TBD 234-V12 1986
Bijzonderheden
De Caban is een ex-zeevaart/politieboot gebouwd in 1968 en tot het jaar 2001 op Bremerhaven heeft gevaren als politieboot en andere ondersteunende taken met de naam Bremen 4. Het schip werd gevaren met een bemanning van 3 personen. (kapitein, stuurman en technicus). Het schip heeft een refit ondergaan in 1986 (nieuwe motoren, besturing alarmeringen etc)Na zijn diensttijd is hij verkocht via de domeinen in Duitsland aan een Nederlander. Hierna heeft het schip ca 15 jaar stilgelegen in een haven en is er weinig onderhoud aan gepleegd. Vervolgens is het schip terecht gekomen bij een handelaar in dit soort schepen en die heeft het schip technisch weer op orde gemaakt en ervoor gezorgd dat er CVO op gekomen is. Wij hebben het schip sinds 2021 in bezit en zijn met een uitgebreide refit begonnen die inmiddels voor ca 80% gereed is, onder andere volledig nieuw interieur zodat hij geschikt is voor recreatie en (semi) permanente bewoning, technische updates zoals elektra, navigatie middelen, camera en overige beveiligingssystemen wat het varen veiliger maakt. Het schip is uitgevoerd met 2 hoofdmotoren van het merk MWM van 980 pk welke begrenst zijn op 670 PK bij 2100 omw/min. Een generator set met 230 V en 24 Volt, hieraan gekoppeld een bluspomp. De kruissnelheid is ca 14 knopen en de topsnelheid is 20 knopen. De romp is gemaakt van Corten staal en de opbouw is volledig aluminium geklonken. Het is een zogenaamde halfgeleider. Nagenoeg alle op het schip is dubbel uitgevoerd i.v.m. de zeewaardigheid. Dit volgens de eisen van de Duitse overheid van 1968.