De Postboot

Details over het schip De Postboot, BHS nummer 15575


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15575 De Postboot Kotter ijzer in 1911 De Industrie, D. en Joh. Boot Alphen a/d Rijn
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zuiderzee Noord-Holland noord (incl Westfriesland)
Korte geschiedenis van dit schip
In 1911 gebouwd in Alphen a/d Rijn bij scheepswerf de Industrie van D. en Joh. Boot. In 1912 in de vaart gekomen als 'Wieringen' waar het als postveer de verbinding verzorgde tussen het voormalig Zuiderzee-eiland Wieringen en het vaste land van Noord-Holland. Na de aanleg van de Amsteldiepdijk in 1926 overbodig geworden en verkocht aan de familie Amels in Makkum. Ingezet als beurtveer en rondvaartboot tussen Makkum en het werkeiland Breezanddijk onder de naam 'IJselmeer'.

Na de voltooiing van de Zuiderzeewerken omgebouwd voor de visserij op het IJsselmeer bij Amels te Makkum, visserijnummer WON52, nieuwe naam 'IJsselmeer'.

In de jaren '50 verbouwd voor de Noordzeevisserij. Boeg verhoogd, voorzien van een ander stuurhuis en een 6 cil. Kromhout 105pk motor. In 1962 wederom verbouwd en voorzien van een groter stuur- en dekhuis.

In 1970 aangemeld voor sanering en daarna nog enige tijd ingezet voor de sportvisserij. In 1972 verkocht naar Zwitserland, nieuwe naam 'Barry'.

Na verblijf in Zwitserland terug naar Nederland en verbouwd tot woonschip in Amsterdam. Dekhuis verwijderd en achterdek verhoogd.

In 1980 verkocht en verbouwd voor de zeilende chartervaart onder de naam 'Betsy'. In 1993 wederom verkocht.

In 1997 einde chartervaart, verkocht en ingezet als vakantieverblijf in Zuid-Frankrijk, Middellandse Zee. Nadien meermaals verkocht en gebruikt als woonschip onder de namen 'Betsy' en 'de Postboot'.

In 2022 gekocht met als doel de boot te restaureren naar zijn oorspronkelijke staat en te behouden voor de toekomst door het in te zetten voor het publiek. Masten zijn inmiddels verwijderd.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.postbootwieringen.nl/
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Website Stichting Postboot Wieringen - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
19 m 80 cm 3 m 86 cm 1 m 80 cm 8,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
- - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “4442 Z GRON 1972”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
4442 Z GRON 1972 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “224 V LEEUW 1946”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
224 V LEEUW 1946 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “106 B LEEUW 1929”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
106 B LEEUW 1929 - IJsselmeer -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout TS 117 16149 1958 Nieuw 1958
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout M-3 5150 1929 1958
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz 1911 1929
Bijzonderheden
In 1912 in de vaart gekomen als 'Wieringen', waar het als postboot de verbinding verzorgde tussen het voormalig Zuiderzee-eiland Wieringen en Noord-Holland. Na de aanleg van de 'Korte Afsluitdijk' in 1926 verkocht en ingezet als beurtveer bij de Zuiderzeewerken onder de naam 'IJselmeer'.Na de aanleg van de Zuiderzeewerken omgebouwd voor de visserij op het IJsselmeer bij Amels te Makkum. Visserijnummer WON 52, naam 'IJsselmeer'.In de jaren 50 verbouwd voor de Noordzeevisserij. Boeg verhoogd, voorzien van ander stuurhuis, en een 6 cil. Kromhout 105 pk motor. In 1962 wederom verbouwd en voorzien van een groter stuur- en dekhuis.In 1970 gesaneerd en verbouwd voor de sportvisserij. In 1972 verkocht naar Zwitserland, nieuwe naam 'Barry'.Na verblijf in Zwitserland terug naar Nederland en verbouwd tot woonschip in Amsterdam. Dekhuis verwijderd en achterdek opgehoogd.In 1980 verkocht en verbouwd voor de zeilende chartervaart onder de naam 'Betsy'. In 1993 wederom verkocht.In 1997 einde chartervaart, verkocht en ingezet als vakantieverblijf in Zuid-Frankrijk, Middellandse Zee. Nadien meermaals verkocht en gebruikt als woonschip onder de namen 'Betsy' en 'de Postboot'.In 2022 gekocht met als doel de boot te restaureren naar zijn oorspronkelijke staat en te behouden voor de toekomst door het in te zetten voor het publiek. Masten zijn inmiddels verwijderd.