Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15056 |
Bonanza |
Motorbeurtschip |
ijzer |
in 1924 |
– |
Birkenhead UK |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Rotterdam en Schiedam |
Schip heeft vanaf 1955 een flink aantal jaren, personeel naar het schip en naar huis en goederen naar schepen gevaren voor de Lloyd. |
Geen vaste ligplaats |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Bonanza is in 1924 in Birkenhead (UK) gebouwd. Helaas bestaat de werf niet meer.
In 1955 is het scheepje door de Koninklijke Rotterdamse LLOYD naar Nederland gehaald en geregistreerd onder de naam 'Lloydmail' te Rotterdam.
In Rotterdam werd het scheepje gebruikt als het 'boodschappenwagentje' van de LLOYD. Het scheepje werd gebruikt om personeel, onderdelen & proviand over te brengen van en naar de grote schepen/werkplaasten aan de zuidkant van de Maas van de firma LLOYD. Het scheepje was dan ook niet ingericht voor langer
verblijf. Het vooronder voor het laadruim werd gebruikt als accommodatie.
Van 1961 tot 1983 is het scheepje eigendom van de N.V. Anker en Kettingfabriek te Schiedam onder de
naam "Laura". Hier is het scheepje intensief gebruikt en heeft het ook de nodige butsen opgelopen. Wat het schip volgens mij z'n charme geeft. Tot 1983 stond er een Rennes diesel motor v70 E.P.K, type 2D.D in het scheepje (Rennes motoren werden gebouwd door Ing. Dirk Willem van Rennes. Hij was in 1890 de oprichter van machinefabriek 'Drakenburgh'. De fabriek dankt zijn naam aan het 'Huis Drakenburgh', een nog altijd
bestaand pand aan de Utrechtse Oude Gracht.
Vanaf 1983 heeft het scheepje meerdere eigenaren gehad die het scheepje gebruikten als atelier/recreatie verblijf of woning en heeft het scheepje naast LAURA, ook nog de namen LIEN en TABBE gehad. En nu dus BONANZA. Een naam die ik vind passen bij het stoere uiterlijk van het scheepje. Ik ga overigens wel de zoektocht van de vorige eigenaren naar de originele naam proberen voort te zetten en hopelijk krijgt dit mooie scheepje ooit weer z'n originele naam! |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 77 cm |
4 m 62 cm |
1 m 00 cm |
– |
9999,999 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Daf 575 |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Schip is in 1924 gebouwd in de UK Birkenhead, en vanaf 1955 heeft het gevaren voor de Lloyd. Vanaf 1961 heeft het gevaren voor een kettingfabriekje, en daarna heeft het meerdere eigenaren en functies gehad (recreatie, atelier, woonschip) |
|