Balder

Details over het schip Balder, BHS nummer 15114


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15114 Balder Hagenaar ijzer in 1883 Scheepswerf Uitenbroek Alphen aan den Rijn
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
NL Geen vaste ligplaats
Korte geschiedenis van dit schip
RIVIERZEILSCHIP UIT 1883
Balder is een rivierzeilschip (een AAK) met de typische afmetingen van een Hagenaar: kruiphoogte (met gestreken mast) van 2.40 meter en 4.16 breed. Deze aken staan bekend als ‘overgangsschepen’. Technologische ontwikkelingen zorgden eind 19e eeuw voor steeds meer vervoer over land. Aken zoals de Hagenaar werden ‘op brug-maat’ gebouwd. Zo konden ze de binnenstad bevoorraden zonder het verkeer over land en over water door brugopeningen te verstoren.

HAGENAAR
Bij een Hagenaar lagen de bovenkant van de helmstok, de bovenkant van de mastkoker en de bovenpunten van de steven in één lijn om onder de Wagenbrug door te kunnen. Het bovenstuk van de anker- en strijklier was opklapbaar en veel onderdelen zoals zwaarden, strijkklampen en schilpadblokken van de zwaardlieren konden worden verplaatst.

OUDE SCHIPPERSFAMILIE
Gebouwd door de werf Uitenbroek in Alphen aan den Rijn, wordt het schip in 1883 als Vrouw Maria te water gelaten. Het schip maakt dan deel uit van een oude turffamilie waarvan de eerste melding van beroeps-schipper in de familiestamboom dateert uit 1600. Vanuit thuishaven Wilnis, een laagveengebied tussen Amsterdam en Utrecht, vervoert het schip turf, grind en zand naar Noord-Holland en de Zuid-Hollandse eilanden. Het schip blijft voor drie generaties in eigendom van de Veelenturf’s. Bron: “Stichting van Vuijlturv tot Ve(e)lenturf”.

VAN ZANDZUIGER TOT VAREND WOONSCHIP
In 1953 wordt het schip in Amsterdam gebrandmerkt en komt in handen van Zandzuigbedrijf Van Heeringen Van Vliet. Jarenlang zandzuigen trekt zijn tol op het schip tot Pieter-Jan Broere er in de jaren 70 zijn oog op laat vallen. Het schip lag er verlaten bij in het Zandgat bij Andel. Pieter-Jan Broere maakt er samen met zijn gezin zijn levenswerk van om het schip om te bouwen tot woonschip. Hij bouwt een motorruimte voor een Scania Vabis met Brevo keerkoppeling, ontwerpt een unieke opbouw en noemen het schip Magdalena-2.

140 JAAR LATER
Nu, 140 jaar later, vaart het schip nog steeds. Niet alleen het onderwaterschip houdt zich al zo lang goed, ook de techniek kent inmiddels een lang verleden. Zo had de motor bij plaatsing al me
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
21 m 66 cm 4 m 16 cm 1 m 15 cm 64,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Scania Vabis D7-R01 1953