Nova Cura

Details over het schip Nova Cura, BHS nummer 15131


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15131 Nova Cura Zeetjalk ijzer in 1907 Alle Barkmeijer Briltil Zuidhorn
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Geheel Nederland, Denemarken, Duitsland, Oostzee diverse vracht Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
De Zeetjalk Nova Cura is gebouwd in 1907 voor rekening van Sybren Fortuin uit Heeg bij Alle Barkmeijer te Briltil Zuidhorn. Waterverplaatsing 133 ton.
Het schip heeft een opvallend mooie zeeg en is gebruikt voor het vervoer van alle voorhanden vracht zoals graan uit Denemarken, mest uit Friesland en zand uit Limburg.
Gedurende de jaren 1940-1945 heeft men onder dwang en toezicht allerhande goederen voor de bezetter getransporteerd. Zij is in deze periode ter hoogte van de Wieringermeerpolder 2x beschoten door een Engels jachtvliegtuig, echter zonder noemenswaardige schade.
In 1930 is de tuigage verwijderd en wordt er een 2 cilinder Kromhout-motor in Type 2 M.Z. in geplaatst.
In 1983 wordt het uit de beroepsvaart gehaald om te worden omgebouwd tot een 2-mast zeil-charterschip. Er komt dan een 6-cilinder Engelse Ford-motor, type 2715E van 120 APK in. In 2015 gaat zij over in andere handen met de intentie de tuigage te verwijderen en er een motorschip van te maken. De eigenaar laat zich echter door liefhebbers overhalen om er weer een 1-mast zeilschip van te maken met nagenoeg dezelfde tuigage als in 1907.
Ondanks dat het schip 9 maal van eigenaar is gewisseld, is de naam onveranderd Nova Cura gebleven.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Nova Cura in museumkwartier Schiedam
Gemaakt op/in: 20-09-2019
Copyright © Eigen dossier.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Aanzicht boeg in Schiedam
Gemaakt op/in: 17-7-2019
Copyright © O.C. Verbeek.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Aankoop-inspectie en onderhoud bij scheefwerf Bocxe Delft
Gemaakt op/in: 15.10.2019
Copyright © O.C. Verbeek.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Lemmer
Destijds nog als motorvrachtschip geregistreerd.
Gemaakt op/in: ca. 1970
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 1967
Foto: Onbekend.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Onderweg op het Kempisch Kanaal bij Schoten richting Antwerpen.
t.b.v. winterstalling en onderhoud
Gemaakt op/in: 2002
Foto: Ewout Henny Belgiƫ.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
29 m 15 cm 5 m 52 cm 1 m 20 cm 2 m 00 cm 133,000 ton 19 m 50 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “102 B SNEEK 1933”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
102 B SNEEK 1933 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Nova Cura -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout 2 M Z 7001 1933 Nieuw 1933 1985
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Ford 2715E 703 F 60.5 B.A. 1975 Nieuw 1985
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Overig
Bijzonderheden
De Nova Cura heeft een opvallend prachtige zeeg en is gebruikt voor het vervoer van alle voorhanden vracht op zowel binnen- als buitenwater. Het schip is gebouwd in 1907 voor rekening van Sybren Fortuin uit Heeg bij Barkmeijer te Briltil. In 1933 is de tuigage verwijderd en komt er een 2 cilinder Kromhout-motor in Type 2 M.Z. In 1983 wordt het uit de beroepsvaart gehaald om te worden omgebouwd tot een 2-mast charterschip .Er komt dan ook een 6-cilinder Ford-motor van 120 PK in. In 2015 gaat het over in andere handen met de intentie er weer een motorschip van te maken. De eigenaar laat zich echter door liefhebbers overhalen om er een 1-mast zeilschip van te maken met nagenoeg dezelfde tuigage als in 1907. Op dit moment wordt het schip verder aangepast en verbeterd om er in 2021 weer mee te gaan zeilen. Ondanks dat het schip 9 maal van eigenaar is gewisseld, is de naam onveranderd Nova Cura gebleven.