Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15131 |
Nova Cura |
Zeetjalk |
ijzer |
in 1907 |
Alle Barkmeijer |
Briltil Zuidhorn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Geheel Nederland, Denemarken, Duitsland, Oostzee |
diverse vracht |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Zeetjalk Nova Cura is gebouwd in 1907 voor rekening van Sybren Fortuin uit Heeg bij Alle Barkmeijer te Briltil Zuidhorn. Waterverplaatsing 133 ton.
Het schip heeft een opvallend mooie zeeg en is gebruikt voor het vervoer van alle voorhanden vracht zoals graan uit Denemarken, mest uit Friesland en zand uit Limburg.
Gedurende de jaren 1940-1945 heeft men onder dwang en toezicht allerhande goederen voor de bezetter getransporteerd. Zij is in deze periode ter hoogte van de Wieringermeerpolder 2x beschoten door een Engels jachtvliegtuig, echter zonder noemenswaardige schade.
In 1930 is de tuigage verwijderd en wordt er een 2 cilinder Kromhout-motor in Type 2 M.Z. in geplaatst.
In 1983 wordt het uit de beroepsvaart gehaald om te worden omgebouwd tot een 2-mast zeil-charterschip. Er komt dan een 6-cilinder Engelse Ford-motor, type 2715E van 120 APK in. In 2015 gaat zij over in andere handen met de intentie de tuigage te verwijderen en er een motorschip van te maken. De eigenaar laat zich echter door liefhebbers overhalen om er weer een 1-mast zeilschip van te maken met nagenoeg dezelfde tuigage als in 1907.
Ondanks dat het schip 9 maal van eigenaar is gewisseld, is de naam onveranderd Nova Cura gebleven. |
|
Illustraties: |
|
Nova Cura in museumkwartier Schiedam Gemaakt op/in: 20-09-2019 Copyright © Eigen dossier.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Aanzicht boeg in Schiedam Gemaakt op/in: 17-7-2019 Copyright © O.C. Verbeek.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Aankoop-inspectie en onderhoud bij scheefwerf Bocxe Delft Gemaakt op/in: 15.10.2019 Copyright © O.C. Verbeek.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Lemmer Destijds nog als motorvrachtschip geregistreerd. Gemaakt op/in: ca. 1970
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 1967 Foto: Onbekend.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Onderweg op het Kempisch Kanaal bij Schoten richting Antwerpen. t.b.v. winterstalling en onderhoud Gemaakt op/in: 2002 Foto: Ewout Henny Belgiƫ.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
29 m 15 cm |
5 m 52 cm |
1 m 20 cm |
2 m 00 cm |
133,000 ton |
19 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “102 B SNEEK 1933” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
102 B SNEEK 1933 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Nova Cura |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2 M Z |
7001 |
1933 |
Nieuw |
1933 |
1985 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Ford |
2715E |
703 F 60.5 B.A. |
1975 |
Nieuw |
1985 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
– |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
De Nova Cura heeft een opvallend prachtige zeeg en is gebruikt voor het vervoer van alle voorhanden vracht op zowel binnen- als buitenwater.
Het schip is gebouwd in 1907 voor rekening van Sybren Fortuin uit Heeg bij Barkmeijer te Briltil.
In 1933 is de tuigage verwijderd en komt er een 2 cilinder Kromhout-motor in Type 2 M.Z.
In 1983 wordt het uit de beroepsvaart gehaald om te worden omgebouwd tot een 2-mast charterschip .Er komt dan ook een 6-cilinder Ford-motor van 120 PK in. In 2015 gaat het over in andere handen met de intentie er weer een motorschip van te maken. De eigenaar laat zich echter door liefhebbers overhalen om er een 1-mast zeilschip van te maken met nagenoeg dezelfde tuigage als in 1907.
Op dit moment wordt het schip verder aangepast en verbeterd om er in 2021 weer mee te gaan zeilen.
Ondanks dat het schip 9 maal van eigenaar is gewisseld, is de naam onveranderd Nova Cura gebleven. |
|