Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15160 |
SQUIRREL |
Motorschip, overig |
ijzer |
in 1958 |
Van Garsse |
Moerbeke-Waas |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
De haven van Antwerpen |
– |
Onbekend |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
1958 - 1974 drinkwaterschip
1974 -2003 veerboot Flandria 10 (Steen/Noordkasteel/St Anna Place)
Vanaf 2019 atelierschip SQUIRREL |
|
Illustraties: |
|
Motorschip SQUIRREL met bijboot Watervlo Gemaakt op/in: zomer 2020
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 95 cm |
5 m 10 cm |
1 m 65 cm |
2 m 08 cm |
64,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
General Motors |
6071A |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Ms SQUIRREL, voorheen Flandria 10, werd in 1958 gebouwd als drinkwaterschip door Van Garsse te Moerbeke-Waas (Belgie). In 1974 werd een salon toegevoeg en werd de Flandria 10 ingezet als veerboot in de haven van Antwerpen, op het traject Steen/Noordkasteel/St. Anna Plage.In 2020 werd het schip gerestaureerd, en omgedoopt tot ms Squirrel. Bij het herstel bleef het exterieur zoveel mogelijk ongewijzigd. Hieraan zijn toegevoegd: - Een reling op het dak van de salon in de stijl van de reling van het achterdek. - Een (ontbrekende) hardhouten deur van de stuurhut aan stuurboord. De overige vijf teak houten deuren zijn hersteld. - Een opening voor de toegangsdeur voor een toilet. Hierbij is een van de oorspronkelijke herstelde teakhouten deuren gebruikt. - Vier (ontbrekende) navigatielichten. Om de vaareigenschappen te verbeteren zijn in de voorpiekbak een boegschroef en in de achterpiekbak een hekschroef geplaatst, aangedreven door een bestaande generator in het vooronder. De 6 cilinder GM dieselmotor met 165 PK in het achteronder doet het nog prima. De watertanken middenonder ontbraken bij de aankoop. Deze ruimte is ontroest en gespoten en zal als atelier worden gebruikt. De zitbanken en de meeste overige herinneringen aan het passagiersgebruik in de salon ontbraken bij de aankoop. De ruimte is ontroest en gespoten. Er is een keuken geplaatst en de salon zal als overlegruimte worden gebruikt. In de behuizing onder de stuurhut is een toilet met vermaler herplaatst. De toegangsdeur van het toilet is naar buiten verplaatst. In deze behuizing onder de stuurhut zijn een drinkwatertank, een hydrofoor, een boiler en douchecabine toegevoegd. In de machinekamer achteronder zijn een grijswater- en een zwartwatertank met afvoerpomp geplaatst. |
|