Potvis

Details over het schip Potvis, BHS nummer 15230


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15230 Potvis Directievaartuig ijzer in 1967 Gebr. Loose Made / Drimmelen
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zeegaten en kust, ruim en open vaarwater, alle binnenwateren. Maar uit onderzoek blijkt de Potvis ook in de Oostzee gevaren te hebben. Flevoland (excl. Noordoostpolder)
Korte geschiedenis van dit schip
Gebouwd omstreeks 1967 (volgens oud CVO) bij gebr. Loose te Drimmelen als directievaartuig / sleepvlet i o van opdracht van Jan Baars uit Urk. Bij aankoop in 2019 en in de koop overeenkomst werd als bouwjaar 1976 opgeven, hetgeen niet correct blijkt te zijn. Deze vlet werd ingezet op de Deltawerken en verhuurd aan Ballast Nedam. Later verkocht aan de heer J C van Hanja te Zwanenburg (volgens bewijs van Ontheffing Sleepboten nummer 13480 /2003, afgegeven door Scheepvaartinspectie (Nu ILenT genaamd)) en is later gebruikt als pleziervaartuig, maar ook lid geweest van LEKKO.

Op 14 oktober 1994 is de originele dieselmotor (vermoedelijk Perkins of BMC 90PK) vervangen door een nieuwe John Deere 4039 DFM 01 van 80 pk / 59 kw), serienummer To439 D465295, voorzien van een nieuwe keerkoppeling (Velvet, model 1017012, ratio 2.57-1, serial 71-81) die bij aanschaf door mij in mei 2019 ca. 1200 uren op de urenteller had staan.
Tijdens de keuring door een keurmeester van EOC in mei 2019 werd een gemiddelde dikte van de romp en kimmen van 5 mm vastgesteld.

Speling op de schroefas < 0,5 mm en op de roerkoning niet meetbaar. Ruim onder de momenteel geldende CE / ES-TRIN normeringen.

Recentelijk is aan dit vaartuig een grootschalige refit uitgevoerd (in fasen). Dit hele proces is terug te lezen in 5 afleveringen van het maandblad Motorboot ( 2e helft 2021). In april 2021 was deze klus voor 95% gereed. De Potvis werd gestraald en geschilderd bij Kooboat BV te Weert. Begin april 2021 is het straal- en schilderwerk afgerond. Tot 16 april 2021( datum van te waterlating) werd nog technisch onderhoud uitgevoerd aan motor, voorstuwing, roer en het elektrisch boordnet. Hoewel een historisch vaartuig, wordt dat deel up to date gehouden en zelfs zoveel als mogelijk aangepast aan de huidige normen. Dit voor zowel de 12 volt installatie als de 220 v wisselspanning. Deze laatste is inmiddels voorzien van een victron multiplus systeem, diode brug, aardlek beveiliging en automatische schakeling tussen walstroom, aggregaat (1200w), dynamo (75A) zonnestroom (150wp) dan wel windgenerator. (25w).
Medio mei 2021 is het zonnepaneel van 150wp vervangen door 2 exemplaren van 360wp en via een Victron mppt regelaar aangesloten op de service accu's.

De bij aankoop aanwezige navigatie apparatuur, zoals een plotter, diverse gps positie bepalende apparatuur, marifoon, maar ook 27 mhz zender, fish finder, apelco radar, bleken merendeels dusdanig versleten te zijn of in het totaal niet meer courant ( mede door de decennium wisseling), dat deze op een enkele uitzondering na vervangen moesten worden. De fishfinder / echolood bleef. Niet omdat deze nog fantastisch was, maar vooralsnog volstaat deze. De sailor RT 144 kon nog aan Bazel worden aangepast en blijft ( maar wordt ondersteund door een icom marifoon en een handheld marifoon). Met name de ctr van de apelco jachtenradar ( x band) was echt aan het einde van de levensduur, evenals de bijbehorende gps apparatuur. E e a werd vervangen door een digitale jachten / zeeradar in de x band van Raymarine, inclusief een AIS-B, een Axiom 9” MFD met GPS e d.
In 2023 zijn alle marifoons aangepast aan VDES door VRM te Brielle.

Alle brandblustoestellen zijn vervangen. De geluidisolatie is vervangen door nieuwe 35mm platen. Op kruissnelheid ligt het geluidsniveau aan dek en in de stuurhut op ca 63 dB(A), in de roef ruim onder de 60dB(A)

Op vol vermogen (2550 o/m en 15 km/u op stil water) ligt het geluidsniveau in de stuurhut en aan dek (achterkuip) op 69 dB(A).


Conform de vervallen CVO ontheffing is ( helaas) de sleephaak verwijderd. De beting is nog wel aanwezig.
Uit oude foto’s blijkt dat op enig moment zowel kabelaring als een leguaan om de Potvis was aangebracht. Deze situatie is dus nu weer hersteld.

De stoffering was behoorlijk gedateerd en versleten. Inmiddels zijn alle kussens aan boord voorzien van refit en compleet nieuwe blauwe, rottings bestendige stoffering ( met dank aan Almere stoffering). Ook alle gordijnen moesten vervangen worden. Het probleem daarbij, het vervangen van de uitgedroogde runners, is na veel zoekwerk opgelost en zijn medio juni 2021 ook alle gordijnen vervangen.
Eind 2021 is het buitenboord lozende toilet voorzien van een nieuwe vuilwatertank, met aansluiting voor een wal afzuiginstallatie.

Tot zover en dit moment de stand van zaken. Het uiterlijk van de Potvis is inmiddels voor 90 tot 95% origineel. Het overige, het technische en nautische hart wordt toch zo veel als mogelijk aangepast aan de eisen van de huidige tijd. Als voorbeeld de verwarming ( oliekachel) is vervangen door een moderne diesel gestookte luchtverwarming van 4 Kw). De gasinstallatie is geheel aangepast aan de huidige eisen en is onder hiswa-recron keuring gebracht. De gaskoelkast is vervangen door een nieuw en energie zuinig exemplaar op 12 volt. In maart 2022 werd het 3 pits kooktoestel, met oven vervangen en de installatie voor de tweede keer (goed) gekeurd. (Keuring uitgevoerd door Gasveilig te Geertruidenberg).

De Potvis mag tot 3 mijl buitengaans tot 4 bft varen. Voor de toekomst staat dus nog een reddingsvlot gepland ( niet origineel, maar wel gewenst. Zodat b v veilig op de Oostzee e d gevaren kan worden.

Inmiddels (maart 2022) nog foto's van de tewaterlating en proefvaart te Drimmelen in 1967 gevonden, welke binnenkort ingescand gaan worden en in de fotogalerij zullen worden opgenomen.

Op 24 maart 2022 is de Potvis bij Jachthaven Kroeze (Eembrugge) het water uit geweest. De huid doorvoeren van het toilet en aanrecht zijn toen vervangen door nieuwe exemplaren en dito afsluiters.

Dit deel van het project is met succes afgerond.

17 juli 2023 wordt gestart met het inbouwen van een boegschroef. Wordt febr 2024

Tijdens het coaten (na het stralen) was de romp voorzien van een epoxy coating en afgewerkt met een @K lak van International (kleur zwart). Helaas was deze combinatie geen succes. E.e.a is verkrijt. Gelijk met het inbouwen van een boegschroef wordt de romp geschuurd en voorzien van een nieuwe zwarte 2K laklaag.

Tussen 2019 en 2023 is de Potvis uitgerust met internet en camera bewaking. Ook het victron systeem wordt via internet bewaakt en op afstand onderhouden. Januari 2023 heeft de John Deere een grote inspectiebeurt ondergaan, waarbij naast olie en diverse filterwisselingen ook de kleppen werden gesteld. Inmiddels staat de urenteller op bijna 2400 uren.

Van de motor is tevens de (buitenboord) koelwaterpomp gereviseerd, alsmede werd de 12 volt wisselstroom dynamo vervangen, inclusief alle V-snaren. De John Deere draait op een mengsel van Marine diesel (ca 50%) en HVO (50%). Olieverbruik feitelijk nauwelijks meetbaar. Brandstofverbruik op kruissnelheid (1800 van de 2550 toeren, 12,5 km/u op stil water) bedraagt nu (gemeten) 3,5 liter/u.

Aug 2023 gescheurde motorfundatie en kapotte homokineet. Is allemaal vervangen, evenals de trillingsdempers in de motorfundatie
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding De Potvis na het eerste herstellend onderhoud
Gemaakt op/in: zomer 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Zoals een vlet als de Potvis oorspronkelijk werd gebrouw
Gemaakt op/in: Onbekend
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De nautische uitrusting van de Potvis bij aanschaf in 2019
Bijna alle aangetroffen apparatuur funtioneerde nog wel, maar schermen b.v. waren nog nauwelijks leesbaar
Gemaakt op/in: 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Stuurhut na modernisering
Gemaakt op/in: 13 maart 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Interieur bij aanschaf
Gemaakt op/in: juni 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De roef na refit en nieuwe vloerbedekking
Gemaakt op/in: zomer 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Originele vloer van de stuurhut
Gemaakt op/in: winter 2019-2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Vloer van de stuurhut vernieuwd
Gemaakt op/in: voorjaar 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Uithijsen Potvis te Weert voor Groot onderhoud
Gemaakt op/in: oktober 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Nieuwe radardome en GPS antenne
Gemaakt op/in: februari 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Origineel kompas en Marifoon, nieuw lakwerk
Gemaakt op/in: voorjaar 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Romp in de epoxy
Gemaakt op/in: februari 2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Potvis verlaat de sluis bij Nijkerk aan de Westzijde
Zo zag de Potvis er uit na voorbereidend onderhoud
Gemaakt op/in: zomer 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Na het straalproces volgt de coating
Gemaakt op/in: maart 2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Detail achterschip na groot onderhoud
Gemaakt op/in: maart 2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ook de bovenbouw wordt stevig aangepakt
Gemaakt op/in: maart 2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding zijaanzicht Potvis sb zijde
Gemaakt op/in: juni 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding zijaanzicht Potvis bb zijde
Gemaakt op/in: zomer 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Achteraanzicht Potvis
Gemaakt op/in: voorjaar 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Vooraanzicht 1 Potvis
Gemaakt op/in: oktober 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding achteraanzicht 2 Potvis
Gemaakt op/in: oktober 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding achteraanzicht 3 Potvis
Gemaakt op/in: zomer 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Bovenaanzicht Potvis
Gemaakt op/in: zomer 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Keuring romp mei 2019
Gemaakt op/in: 28 mei 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ontheffing CVO
Gemaakt op/in: 28 mei 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Kaartentafel in de stuurhut
Gemaakt op/in: zomer 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Detail onderwaterschip
Gemaakt op/in: oktober 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Detail stuurhut met slingerruit
Gemaakt op/in: voorjaar 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Detail schroef
Gemaakt op/in: oktober 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De achterkuip, de vloerplaten zijn er uitgehaald om nieuwe geluidsisolatie aan te brengen
Gemaakt op/in: september 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Inbouw nieuwe kachel oktober 2019
Gemaakt op/in: November 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Ingebouwd honda aggregaat in werkplaats / achterpiek
Gemaakt op/in: najaar 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Het vervangen van de geluidsisolatie onder de traanplaten van de kuip
Gemaakt op/in: september 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Nieuw lakwerk in roef voorjaar 2020-2
Gemaakt op/in: voorjaar 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding opname originele beting, sleephaak i o scheepvaartinspectie verwijderd
Gemaakt op/in: voorjaar 2020
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De laatste loodjes van de refit, Bijna gereed 16 april te water
Gemaakt op/in: 23 maart 2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 16-04-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding refit interieur
Gemaakt op/in: 16-04-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding bank stuurhut na reit
Gemaakt op/in: 16-04-2012
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding op weg naar het water
Gemaakt op/in: 16-4-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 18-04-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 18-04-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 21-04-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 21-04-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 20-08-2021
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 15-10-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 23-8-21
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 1967
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 1667
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 1977
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 2-6-2022
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
9 m 99 cm 3 m 75 cm 1 m 00 cm 9,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
John Deere 4039 DFM 01 1994
Bijzonderheden
Is gebouwd i o van iemand uit Urk. Is gebruikt bij baggerwerkzaamheden in Zeeland en op het IJsselmeer t.b.v. Ballast Nedam.Schip staat momenteel op de wal bij Kooboat BV Kanaalstraat 15 te Weert. Daar heb ik de gehele romp laten stralen en coaten. Dek en opbouw worden / zijn opnieuw geschilderd.Heeft een John Deere diesel voortstuwing van 80PK (ingebouwd ca 1999)Hydraulische besturingVoorzien van een originele beeting, werkplaats, volledig uitgeruste stuurhut, enz (sleephaak verwijderd)Uitgerust met (inmiddels nieuwe) radar, GPS, AIS, elektronisch kaartsysteem, aan bazel aangepast Sailor RT 144 marifoon, Fishfinder/ echolood, magnetisch kompas. verder nieuwe (2e) Icom Marifoon en draagbare marifoon.Vaargebied, geheel EU, incl. kuststrook. IPC en allrisk verzekerd bij EOCIn juni verschijnt in het blad Motorboot de eerste publicatie over de refit van dit vaartuig.In het bezit van behoorlijk wat documentatie over dit schip. Over de refit, die begin april a.s. voor 98% is afgerond, wordt momenteel ook een video geproduceerd. vanaf 21 april a.s. ligt de Potvis weer op haar vaste ligplaats bij de Watersportvereniging Almere -Haven, steiger F, ligplaats 37.Van het hele proces, vanaf aankoop, keuring, alle uitgevoerde werkzaamheden, is een uitgebreid fotoarchief aanwezigVerlopen ontheffing van het hebben CVO, incl. vermelding bouwjaar, is aanwezig)De Potvis gaat op 16 april 2021 om 13.00 uur te Weert weer in het water, waarop wij haar naar Almere Haven gaan varen (Thuishaven). Aankomst 20 april 2021Kan i.o geschouwd worden