Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15235 |
Holland II |
Amsterdammer |
ijzer |
in 1922 |
van Ulden |
Leiden |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Amsterdam |
– |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip staat te boek als sleepboot, maar waarschijnlijk niet (veel)als zodanig gebruikt. Er zijn geen sporen van sleepgerei e.d. Ik heb mij laten vertellen dat het meer als directievaartuig gebruikt is en voor personenvervoer van en naar de Amsterdamse werven als ADM en NDSM. De originele meetbrief is voorhanden, zo ook bouwtekeningen. De eerste motor was een Kromhout M III, 35 PK. De huidige motor is ook een Kromhout (1960 4TS117) geplaatst in 1983. |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
14 m 48 cm |
3 m 32 cm |
1 m 35 cm |
– |
32,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
4-TS-117 |
– |
1960 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Naam bij overname Ald Frysl?n, krijgt weer oorspronkelijke naam Holland II. Kennelijk gebruikt als directievaartuig, geen (sporen van) sleepgerei. Heeft onder naam Holland II ingeschreven gestaan in het NRVM onder nr.1404, http://www.varend-erfgoed.nl/holland2.html |
|