Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15247 |
Hardy |
Bolpraam |
ijzer |
in 1920 |
J.A. de Boer |
Oude Pekela |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Groningen Nederland |
– |
Onbekend |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1920 gaf Nanno Hagenus, directeur van de bloeiende Union Strokartonfabriek, de opdracht om een nieuw schip te bouwen op de J.A.de Boer scheepswerf in Oude Pekela, Noord-Holland.
Het voltooide bolpraam-schip werd op 14 januari 1921 te water gelaten en kreeg de naam ‘Union 1’. Haar werk was het transporteren van grondstoffen voor de Union-fabriek in de omgeving van Groningen. Ze was uitgerust met een Mercedes-Benz motor en zou een open schip zijn geweest.
Op 19 december 1930 wordt de ’Union 1’, nu ’Drie Gebroeders’ geheten, opnieuw gemeten en voorzien van een nieuwe meetbrief. Ze is nu het eigendom van B. Grouw woonachtig in Oude Pekela.
Op 18 november 1953 krijgt ’Drie Gebroeders’, nu ’Elizabeth’ geheten, een nieuwe meetbrief. Ze is nu het eigendom van Jan Imminga, ook woonachtig in Oude Pekela. ’Elizabeth’ heeft nu een Kromhout-motor.
Op 29 augustus 1959 kreeg ’Elizabeth’ haar laatste meetbrief, voordat ze in 1962 werd verkocht aan J.P. Jager (Jan), die haar naam veranderde in ’Rival’. Ze werkte voornamelijk in Noord-Holland met stukgoederen, hoofdzakelijk aardappelen. Aan het einde van haar werkzame leven werd ze omgebouwd tot een drijvend huis voor Jan Jager.
Toen Jan Jager overleed, erfde Douwe Jager begin 2000 ’Rival’ van zijn oom. Douwe en zijn zoon Eltjo begonnen aan een grote refit van ’Rival’ in Maasbracht, waar een nieuw stuurhuis werd geplaatst. Een DAF 575 turbomotor en een Lister luchtgekoelde tweecilinder motor werd gemonteerd voor diensten, en het schip werd volledig gemoderniseerd.
De huidige eigenaren kochten ’Rival’ in 2012 en zijn haar blijven upgraden, met een hydraulische boegschroef, een volledig ECDIS-systeem, een zoetwatersysteem, zonnepanelen en andere verbeteringen om haar een comfortabel schip te maken dat voor langere perioden zelfvoorzienend kan blijven.
In 2018 behaalde ’Rival’, nu ’Hardy’ geheten haar CvO (ES-TRIN) certificaat en is ze regelmatig te zien op de Nederlandse, Belgische en Franse waterwegen.
Neem gerust contact met ons op via de LVBHB-vereniging als u meer informatie heeft over de geschiedenis van het schip. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 65 cm |
4 m 39 cm |
0 m 80 cm |
1 m 19 cm |
79,770 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF 575 Turbo |
DS575 Turbo |
– |
1986 |
Gereviseerd |
2000 |
– |
|
Bijzonderheden |
Built by the J.A. de Boer shipyard in Oude Pekela, The Netherlands during 1920-21 and launched 14-1-1921 as motor ship (motorschip) |
|