Nomadisch

Details over het schip Nomadisch, BHS nummer 15295


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15295 Nomadisch Luxe Motor ijzer in 1928 Thiecke Martenshoek
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
West-Europesche kanalen en rivieren, Eems en Waddenzee Groningen
Korte geschiedenis van dit schip
MS. Nomadisch

In 1928 hebben Jan Veldman en Tijtje v/d Wijk opdracht gegeven aan de scheepswerf van Thiecke in Martenshoek tot de bouw van een stalen luxemotor. Tijdens de bouw van het schip kwam de werf in financiële problemen en moest men het faillissement aanvragen. De rechtbank heeft toen besloten, omdat er al méér dan 90% van de bouwkosten was betaald, dat dhr. Jan Veldman, samen met z`n oudste zoon Hendrik en de werfbaas, het schip mochten afbouwen en te water laten. Zoon Berend was op dat moment 3 jaar oud. Toen op 8 juni 1944 Jan Veldman in Hengelo aan een hartstilstand overleed, ging Berend zelfstandig met het schip varen in dienst van zijn moeder Tijtje. Op 1 juni 1950 werd Berend enig eigenaar van het schip.
Er werd jaren gevaren met dit schip, totdat midden 50-er jaren van de vorige eeuw de vraag naar meer laadruimte ontstond. Toen werd besloten de holte van het schip te vergroten door het gangboord omhoog te brengen. De tonnage werd daardoor verhoogd van 114 ton naar 141 ton.
De werkzaamheden vonden plaats op de werf van de fa. Hicken in Groningen. Dit bedrijf bouwde grotendeels motoren in binnenvaartschepen, maar af en toe werden er ook andere klussen gedaan. Omdat er met de “Nomadisch” ook op zee werd gevaren, besloot men in 1963 de accommodatie te verhogen en de ramen van de kajuit te vervangen door patrijspoorten. Dit werd gedaan door smederij en stelmakerij Lubbers, die gevestigd was aan het Winschoterdiep, tussen Sappemeer en Zuidbroek.
Volgens dhr. Veldman was deze Lubbers een uitstekend vakman en zou hij ook de betimmering van de accommodatie ter hand nemen. Doordat deze man het zo druk kreeg met de fabricage van stalen stuurhutten heeft Veldman de aftimmering zelf uitgevoerd.
De “Nomadisch” heeft door héél west Europa gevaren en er werd van alles vervoerd, zoals stukgoed, hout, stenen, enz. Ze wordt thans nog steeds bevaren en onderhouden door dhr. Berend Veldman (geb. 8-2-1925), die inmiddels de leeftijd der zéér sterken heeft bereikt. De motor van de Nomadisch is, voor zover bekend, het nog enig werkende exemplaar van dit type.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
27 m 30 cm 5 m 08 cm 1 m 40 cm 1 m 87 cm 141,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Nering-Bögel EM2 1928
Bijzonderheden
Het schip is nog uitgerust met de oorspronkelijke motor, fabrikaat Nering-B?gel, type EM2 - serienr. 295, 50 pk.