Nordstern

Details over het schip Nordstern, BHS nummer 15296


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15296 Nordstern Wad- en Sontvaarder ijzer in 1905 Kroeze Hoogezand
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Elbe Noord-Holland noord (incl Westfriesland)
Korte geschiedenis van dit schip
De Nordstern is in 1905 gebouwd bij scheepswerf Kroeze in Hoogezand. De bijlbrief is van 30 oktober 1905 en de opdrachtgever was schipper F.W. Penns uit Burg/Dihm (D).
Na diverse eigenaarswisselingen komt Nordstern in 1925 in bezit van de familie Witt uit de Engelbrecht'schen Wildnis bij Glückstadt. Vanuit Glückstadt vervoerden zij vracht in het stroomgebied van de Elbe, Duitse Bocht en de Oostzee. Aan het eind van de twintiger jaren liet Jacob M. Witt een gloeikopmotor inbouwen met een verstelbare schroef. Het schip voer toen overwegend als beurtschip tussen Glückstadt en Hamburg, met voornamelijk haring, bier en groenten. Tegelijkertijd verdwenen de bezaan en de boegspriet en werd er uitsluitend nog met grootzeil en fok gezeild als dat zo uitkwam. Er werd een stuurhut geplaatst op het achterdek. In 1945 meteen na de oorlog werd er een Modag RB 43, een drie cilinder 2-takt diesel, ingebouwd. Tegelijkertijd werd het achterdek verhoogd en de huidige kajuit geplaatst. De stuurhut werd verplaatst naar de voorkant van de kajuit en de zwaarden verwijderd. De Nordstern werd een echt motorschip.
Tot 1968, toen kwam het in handen van een duik- en bergingsbedrijf, dat het schip volledig heeft uitgeleefd.
In 1979 werd Nordstern uit een vuilnisbelt getrokken door Henning Hille, antiekhandelaar. Hij heeft de restauratie ter hand genomen, het schip weer getuigd en ingetimmerd. Door omstandigheden heeft hij er nooit mee gevaren, en toen het onderhoud hem te veel was geworden heeft hij uiteindelijk besloten tot verkoop.
Zo kochten wij in 2011 de Nordstern en brachten haar naar Nederland. Hier hebben we het schip volledig gestript, heel veel ijzerwerk gedaan en het schip laten stralen en conserveren, zodat de romp nu weer in goede conditie is. We hebben gekozen voor uiterlijk “1945” met dien verstande, dat we daar een simpele moderne tuigage aan hebben toegevoegd.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Nordstern geladen onderweg met sleepje
Gemaakt op/in: onbekend
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
20 m 72 cm 5 m 36 cm 1 m 30 cm 1 m 50 cm 55,000 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
mitsubishi 6D16 2010