Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15300 |
Eigen Wijze |
Paviljoentjalk/-schuit |
ijzer |
in 1900 |
Boot |
Gouwsluis / Alphen a/d Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zuid-Hollandse Rivieren en kanalen, Lek, Maas |
– |
Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Van “Lekstroom” naar “Eigen Wijze”
Op 5 maart 1902 wordt de Lekstroom, na gebouwd te zijn bij Scheepswerf D. Boot te Gouwsluis, te boek gesteld en gemeten in Dordrecht (resp. B1423 Dord 1902 en D1053 DN). Thuishaven Lekkerkerk, eigenaar in eerste instantie Hr. Kortland en later A. (Aaert) Labee.
Schipper/eigenaar Labee vervoert veelvuldig zand en grind, met name in de Zuidelijke helft van het land. In 1930 wordt het schip verbouwd: verliest haar zeiltuig en vaart verder als motortjalk, met een zelflosinrichting.
In 1939 wordt het schip opnieuw gemeten (R12006N), waarna ze een ietwat dubieuze rol vervult in de roerige jaren van de Tweede Wereldoorlog: als versperring wordt ze afgezonken (naar verluidt in omgeving Wageningen)
In 1946 duikt ze echter weer op: op 28 november 1946 ontvangt ze een nieuw brandmerk (B2379 Dord 1946) en wordt ze (na de verkoop aan nieuwe eigenaar v. Seeters uit Raamsdonksveer) te boek gesteld als “Anna”. In zijn dienst vaart ze met zand, grind en kolen.
In 1952 verwisselt ze opnieuw van eigenaar: v. Sunten uit Maartensdijk zet haar in, met dezelfde vrachten, vanuit Geertruidenberg. Ze vaart dan onder de naam “Maria”. Begin 60-er jaren wordt ze een aantal keren verkocht: op 16 juni ’61 aan mevr. Scheepers, die haar op 14-11-‘61 verkoopt aan Dhr. Puister (Medemblik). Ze vaart dan nog steeds als motortjalk, met zelflosinrichting. Aandrijving door een 1 cylinder Kromhout middendruk motor. De zelflosinstallatie wordt aangedreven door een Lister Dieseltje.
In 1962 verandert haar bestemming: Ze wordt verkocht aan mevr. Catharina Kosters uit Den Haag, waarna ze haar huidige opbouw krijgt en wordt omgebouwd tot varend woonschip. Ligplaats ‘bij de Koninklijke’ aan de Kaag. Ze houdt haar huidige brandmerk, doch op een nieuwe plek. Ze wordt op 21 juli 1965 teboekgesteld als “Vrouwe Catharina”.
Ze blijft in de vaart bij de familie Kosters, waarna ze omstreeks 1988 verkocht wordt aan de Familie Tol. De “Vrouwe Catharina” vaart een aantal jaren onder de naam “Blauwbaard”, krijgt een refit, de huidige motor en wordt veelal ingezet als moederschip bij zeilweken en onderneemt reizen naar o.a. Frankrijk.
In 2009 wordt het schip gekocht door de familie Limbourg. Opnieuw is het schip onderhanden genomen, waarbij de historie wordt gekoesterd. Ze ontvangt de naam “Eigen Wijze” en wordt daarmee teboekgesteld.
De “Eigen Wijze” wordt (naast haar functie als varend woonschip) ingezet om ‘mensen die het nodig hebben’ vaartochten aan te bieden. Daarnaast zijn en worden er reizen gemaakt met het schip. |
|
Illustraties: |
|
Gemaakt op/in: Oktober 2021
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
“Eigen Wijze” in museumhaven Vreeswijk Gemaakt op/in: Oktober 2021
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 01042022 Copyright © Jean Limbourg.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Copyright © Jean Limbourg.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 70 cm |
4 m 60 cm |
1 m 30 cm |
1 m 10 cm |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “B2379 Dord 1946” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
B2379 Dord 1946 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Eigen Wijze |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
TAMD 41 B |
– |
1989 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Diverse keren van eigenaar gewisseld, huidige opbouw sinds 1962. |
|