Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15358 |
De Gouwzee |
Groninger Tjalk |
ijzer |
in 1901 |
A. Prins |
Zwartsluis |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederlands binnenwater en kustwateren |
– |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip is in 1901 door A. Prins te Zwartsluis gebouwd. Het was bestemd voor de vaart op de Oostzee.
De eerste eigenaar voer ermee onder de naam 'De Gouwzee' maar is na enkele jaren failliet gegaan. De nieuwe eigenaar W.F. de Vroome heeft er onder de naam Aaltje Cornelia en later Spes tot 1948 vracht mee gezeild, voornamelijk binnen Nederland.
De laatste jaren daarvan was er een hulpmotor op het voordek geplaatst met een zijschroef. In 1948 werd het schip wederom verkocht en de volgende eigenaar heeft er nog tot 1953 mee gezeild. Nadat het oude zeil was gescheurd, is de mast weggehaald en er een motor ingebouwd in plaats van de zijschroef. Het schip heeft daarna nog tot 1977 als binnenvaartschip dienst gedaan. Verschillende eigenaren hebben het schip in gebruik genomen als recreatieschip en bewoning |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 20 cm |
4 m 86 cm |
1 m 20 cm |
– |
110,802 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
6GSK |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het schip verkeert nog grotendeels in oorspronkelijke staat. De dekluiken zijn vervangen door een stalen dek. Het schip is recent gekeurd door een verzekeringsexpert en in goede staat bevonden. Het schip ziet er haveloos uit. |
|