de redding

Details over het schip de redding, BHS nummer 15360


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
15360 de redding (Reddings-) Sloep Kunststof in 1972 Shigi Shipbuilding Co Ltd Japan
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
internationaal Utrecht en het Gooi
Korte geschiedenis van dit schip
Motorsloep 'de redding' is van augustus 1972, en heeft tot 1999 dienst gedaan als 'lifeboat' van het containerschip Canmar Conquest uit Hamilton. Eind 1999 is de sloep in de haven van Antwerpen overgezet op een dieplader en naar Nederland gebracht. In Nieuwersluis is de sloep, onder de bezielende leiding van de Frans-Nederlandse scheepstimmerman Francois Bouchez, aangepast aan de de eisen van het nieuwe gebruik als pleziervaartuig, maar wel zo veel mogelijk met behoud van de oorspronkelijke uitstraling en kenmerken van de sloep als reddingsmiddel.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 18-07-2015
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
7 m 50 cm 2 m 50 cm 0 m 40 cm 3,500 ton
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Yanmar 3GM30-93 2000 Nieuw 2000
Bijzonderheden
De motorsloep 'de redding', is gebouwd in augustus 1972, en heeft tot 1999 dienst gedaan als lifeboat aan boord van het containerschip Canmar Conquest uit Hamilton. Vanaf dat containerschip is de sloep in 1999 op een vrachtwagen geladen en naar Nederland gebracht. Daarna is de sloep, onder de vakkundige leiding van de Franse scheepstimmerman Francois Bouchez in Nieuwersluis, aangepast aan het gebruik in deze tijd als pleziervaartuig, maar met behoud van de duidelijk herkenbare uitstraling van haar oorspronkelijke taak & rol als reddingsmiddel. Sinds mei 2000 ligt de sloep afgemeerd in Loenersloot.