Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15360 |
de redding |
(Reddings-) Sloep |
Kunststof |
in 1972 |
Shigi Shipbuilding Co Ltd |
Japan |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
internationaal |
– |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Motorsloep 'de redding' is van augustus 1972, en heeft tot 1999 dienst gedaan als 'lifeboat' van het containerschip Canmar Conquest uit Hamilton. Eind 1999 is de sloep in de haven van Antwerpen overgezet op een dieplader en naar Nederland gebracht. In Nieuwersluis is de sloep, onder de bezielende leiding van de Frans-Nederlandse scheepstimmerman Francois Bouchez, aangepast aan de de eisen van het nieuwe gebruik als pleziervaartuig, maar wel zo veel mogelijk met behoud van de oorspronkelijke uitstraling en kenmerken van de sloep als reddingsmiddel. |
|
Illustraties: |
|
Gemaakt op/in: 18-07-2015

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
7 m 50 cm |
2 m 50 cm |
0 m 40 cm |
– |
3,500 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Yanmar |
3GM30-93 |
– |
2000 |
Nieuw |
2000 |
– |
|
Bijzonderheden |
De motorsloep 'de redding', is gebouwd in augustus 1972, en heeft tot 1999 dienst gedaan als lifeboat aan boord van het containerschip Canmar Conquest uit Hamilton. Vanaf dat containerschip is de sloep in 1999 op een vrachtwagen geladen en naar Nederland gebracht. Daarna is de sloep, onder de vakkundige leiding van de Franse scheepstimmerman Francois Bouchez in Nieuwersluis, aangepast aan het gebruik in deze tijd als pleziervaartuig, maar met behoud van de duidelijk herkenbare uitstraling van haar oorspronkelijke taak & rol als reddingsmiddel. Sinds mei 2000 ligt de sloep afgemeerd in Loenersloot. |
|