Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
15399 |
Door Vertrouwen |
Luxe Motor |
ijzer |
in 1906 |
Onbekend (zoals vermeld in de meetbrief) |
Alblasserdam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
West en Zuid Nederland |
– |
Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Naar alle waarschijnlijkheid is het schip in 1906 als luxe-motor/motorschip in Alblasserdam gebouwd onder de naam "Risico". Daar zijn vooralsnog geen bewijzen van. Er stond als motor een 1 cylinder 30 pk Skandia in. De eerst geregistreerde meting dateert van 1920 onder de naam "Snelvaart". Het laadvermogen was toen 111,71 ton. Ook is het schip in 1930 in Antwerpen gemeten, dus geregistreerd in België. Hiervan zijn geen harde gegevens te achterhalen. In 1954 is het schip terug in Nederland aangekocht onder de naam "Isidoor". Er werd toen een laadvermogen van 114 ton gemeten. In 1955 kreeg ze een nieuwe eigenaar uit Rotterdam en de naam "Johanna". Ook kreeg ze een nieuwe motor; een 4 cylinder 4-tact 40 pk Lister. In 1957 kreeg ze opnieuw een nieuwe eigenaar, uit Krimpen aan den IJssel en werd de naam "Zwerver". Het laadvermogen was nog steeds 114 ton. In 1958 veranderde ze wéér van eigenaar. Nu uit Nieuwerkerk aan den IJssel. Ook kreeg ze haar huidige naam "Door Vertrouwen". Rond deze tijd is er flink verbouwd aan het schip. Het laadvermogen werd vergroot naar 135 ton. In 1980 werd de huidige motor, een 180 pk Klockner-Deutz, geplaatst. In 1992 ging het schip naar Ouderkerk aan den IJssel en vervoerde vooral graan. Daarvoor vooral zand en grind. Heel kort, ongeveer 1 jaar is het schip eigenaar geweest van een instrumentenbouwer. Dat was rond 1997 en is het ook uit de beroepsvaart gegaan. Wij werden eigenaar van de "Door Vertrouwen" in 1998. We hebben er alles aan gedaan om het schip er uit te laten zien zoals het toen was en er toch een comfortabel woonschip van te maken. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 31 cm |
4 m 45 cm |
0 m 90 cm |
1 m 72 cm |
133,443 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Klockner Deutz (geplaatst in 1980) |
F6M617 Motornummer 1273865 |
– |
1957 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het schip is in 2017 volledig CVO gekeurd, het certificaat is geldig tot 2024. V??r die tijd wordt het schip herkeurd. Motor: Klockner-Deutz F6m-617 180 pk met Brevo mechanische keerkoppeling. Het schip is voorzien van het AIS volgsysteem en heeft een dubbele marifoon aan boord. We hebben ons best gedaan om het schip zo veel als mogelijk in de oorspronkelijke staat te houden. Wij liggen met ons schip in Werkhaven Hitland in Nieuwerkerk aan den IJssel. |
|